Het geven van (relatie)geschenken en andere culturen

De wereld wordt kleiner. Met een vliegtuig zijn we zo aan de andere kant van deze aardbol. Op alle mogelijke manieren zijn contacten te onderhouden, via allerlei devices kun je met bijna iedereen communiceren. Culturele uitwisseling is een wezenlijk aspect van globalisering. Niet-westerse culturen komen in alle vormen terug in de westerse wereld en vice versa. Wij waren daarom erg benieuwd naar de verschillen in culturen bij het geven en ontvangen van een (relatie)geschenk en dat leverde een aantal boeiende inzichten op waar je hieronder alles over leest.

Geven is een universeel gebaar

Geven is een breed begrip. Je kunt iemand aandacht en liefde geven of je kunt een cadeautje geven. In dit blog gaan we in op het geven van cadeautjes. Met name december staat in het teken van geven. In Nederland kennen we natuurlijk het Sinterklaasfeest voor kinderen. Tijdens de kerstdagen wordt meer en meer aandacht besteed aan het geven van cadeaus aan degenen van wie je houdt. De focus ligt daarbij meer op volwassenen.

Bedrijven en organisaties geven in de decembermaand hun medewerkers en klanten graag een bedankje dat bekrachtigd wordt met een eindejaarsgeschenk of het traditionele kerstpakket. Het geven van relatiegeschenken wordt gewaardeerd en versterkt de relatie met je klant. Maar het geven van een cadeautje hoef je niet tot december uit te stellen. Geven kan het hele jaar door. Hoe zit dat in andere landen? Zijn er gebruiken waar je rekening mee moet houden? Of kun je mensen beledigen met het cadeau van jouw keuze? Jazeker kan dat!

In Azië heerst een sterke symboliek rond het geven van (relatie)geschenken

Is men in China nog wel gul met het geven van (dure) relatiegeschenken? Over het algemeen wordt een klein geschenk gezien als een blijk van waardering. In de meeste Aziatische landen is het gebruikelijk dat de ontvanger van een cadeau iets van gelijke waarde teruggeeft. Bij het geven van een duur geschenk kan de ontvanger zich ongemakkelijk voelen, zeker als hij het zich niet kan veroorloven een gelijkwaardig geschenk terug te geven. Je zult dit overigens niet direct merken want je cadeau blijft waarschijnlijk ingepakt. Dat is heel gebruikelijk in deze landen. Waarom? Als het cadeau een slechte keuze blijkt te zijn wordt er niemand in verlegenheid gebracht.

Het is gepast om jouw geschenk met twee handen aan te bieden. Om niet hebberig over te komen wordt je cadeau in eerste instantie geweigerd, en waarschijnlijk ook een tweede keer. Weiger op jouw beurt ook het aan jou aangeboden geschenk. Verpak je cadeau in mooi zilver- of goudkleurig, maar liefst rood papier. De kleur rood brengt geluk. De kleuren wit en zwart worden geassocieerd met de dood, dus… ook al is het papier nog zo chic, gebruik beter geen wit of zwart.

Rode inkt staat, in tegenstelling tot de kleur rood in het algemeen, voor het verbreken van banden, vriendschap en zakelijke relaties. Hetzelfde geldt voor het geven van scherpe voorwerpen zoals een zakmes of schaar. Voedsel en alcoholische dranken worden graag geaccepteerd.

Weetje: In China viert men nieuwjaar op de tweede of derde nieuwe maan na de zonnewende, meestal eind januari of begin februari. Daarna duurt dit belangrijkste Chinese feest nog 15 dagen. Tijdens deze periode worden nagenoeg geen zaken gedaan. In 2017 duurde het Chinese Nieuwjaar van 28 januari t/m 5 februari.

Europeanen pakken graag uit

In veel Europese landen worden relatiegeschenken gewaardeerd. Cadeautjes worden direct uitgepakt. Bezoek je een relatie in het buitenland? Dan doen traditionele cadeautjes uit Nederland het altijd goed. Denk bijvoorbeeld aan typische Nederlandse etenswaren. Let erop dat je geen cadeau geeft wat in het land van de ontvanger geproduceerd wordt. Geef bijvoorbeeld geen fles wijn aan een Fransman of lederproducten aan een Italiaan.

In de Scandinavische landen wordt het krijgen van alcoholische dranken van goede kwaliteit gewaardeerd, dit komt met name door de hoge accijnzen op alcoholische dranken in die landen. Duitsers vinden het gebruik van titels belangrijk. Spreek je gesprekspartner dan ook met de juiste titel aan. Kwaliteit staat in Duitsland hoog in het vaandel. Geef je een cadeau, kies dan voor kwaliteit.

Spanjaarden zijn erg trots op de regio waar ze vandaan komen en geïnteresseerd in waar jij vandaan komt. Vermijd gevoelige onderwerpen over regionale conflicten. Zorg ervoor dat je bij een ontmoeting goed gekleed gaat, zeker merkkleding is graag gezien. Een Spanjaard is erg merkbewust. Denk daar ook aan bij het kopen van een geschenk.

Bij de Rus kom je thuis

In Rusland is het heel gewoon dat zakelijke relaties thuis worden uitgenodigd. Word je uitgenodigd, kom dan niet met lege handen, want dat is onbeleefd. De vrouw des huizes maak je blij met bloemen, maar geef geen gele bloemen, deze staan voor het verbreken van een relatie. En geef bloemen altijd in een oneven aantal (m.u.v. het getal 13). Een even aantal bloemen wordt alleen geschonken aan overledenen.

Goede geschenkideeën voor de man des huizes zijn: gebak, chocolade en exotische fruitsoorten. Wijn en whisky van excellente kwaliteit worden met een glimlach ontvangen, het geven van wodka daarentegen kan als een belediging worden opgevat. Dat is immers een relatief goedkoop product dat in Rusland volop te koop is.

Heeft je relatie kinderen, vergeet dan niet een kleinigheidje voor hen mee te nemen. Dit wordt gewaardeerd en hiermee gooi je absoluut hoge ogen. In de wintermaanden is de kans groot dat je handschoenen draagt. Wil je iemand de hand schudden of een cadeautje geven, doe dan eerst je handschoenen uit.

Weetje: Nieuwjaar wordt in Rusland elk jaar op 7 januari gevierd. De meeste feestdagen in Rusland vallen later dan in Nederland. Houd daar rekening mee als je afspraken wilt maken. Tijdens Kerstmis worden geen cadeaus gegeven, dit wordt pas gedaan na de nieuwjaarsviering.

Typisch Nederlands is awesome in the USA

De Amerikaans cultuur heeft op het eerste gezicht niet veel verschillen met onze cultuur. Toch zijn er een paar aandachtspunten wanneer het gaat om het geven van cadeaus aan zakelijke partners. Veel Amerikaanse bedrijven hebben een streng beleid omtrent het accepteren van relatiegeschenken. Dure cadeaus kunnen de indruk wekken dat je de ontvanger hiermee wilt beïnvloeden.

De voorkeur gaat uit naar etenswaren en dan met name traditionele Nederlandse producten zoals kaas, stroopwafels, appelstroop of een streekproduct uit je eigen regio. Ook de typische Nederlandse souvenirs vallen goed in de smaak. Alcoholische dranken zijn als gift niet gewenst. Geef je een relatiegeschenk met opdruk, zorg er dan voor dat je logo niet te zichtbaar maar juist subtiel getoond wordt. Gepersonaliseerde geschenken zijn populair.
Een geschenk met de naam van de ontvanger is dan ook een schot in de roos. Originaliteit wordt gewaardeerd.

5 tips over het geven van cadeaus in andere landen

Je goed laten informeren is essentieel!

  1. Verdiep je in de cultuur om blunders te voorkomen. Het op de hoogte zijn van tradities is van essentieel belang voor een goede zakelijke relatie.
  2. Weet je niet of een cadeau gepast is, laat je dan informeren of koop een geschenk in het land waar jouw relatie gevestigd is (maar zorg dat het niet lokaal geproduceerd wordt 🙂 ).
  3. Pas altijd op met het geven van alcohol. In veel culturen en religies wordt dit niet op prijs gesteld. Laat je goed informeren of ga voor safe en kies voor een ander cadeau.
  4. Typische etenswaren, streekproducten en/of souvenirs uit eigen land worden overal gewaardeerd.
    Niet in alle landen mag je etenswaren invoeren. Laat je informeren.
  5. Een algemeen ‘internationaal’ cadeau dat linkt naar waardering doet het altijd goed.

 

Door | 2019-10-07T14:53:01+02:00 6 oktober 2019|Be Remarkable!, Relatiegeschenken|