Wanneer je bedrijf met een stand aanwezig is op een beurs, heeft dat veel voordelen. Het is de ideale manier om in contact te komen met (potentiële) klanten, om te netwerken en om te zorgen voor meer naamsbekendheid. Het beursseizoen is in volle gang en er staan veel beurzen voor verschillende branches op de planning. Zorg ervoor dat je aanwezig bent op de beurzen waar je doelgroep ook te vinden is. Maar hoe trek je de bezoekers naar jouw stand? Dat gaat verder dan alleen je beursstand inrichten. In dit artikel geven we een aantal tips en originele ideeën waarmee je extra kunt opvallen op een beurs.
Stel een doel vast
Leuk dat je aanwezig bent op een beurs, maar wat wil je er uiteindelijk mee bereiken? Het vergt een investering qua tijd en geld, dus het is goed om na te denken over een doel. Hoeveel leads of verkopen wil je uiteindelijk uit de beurs halen? Wil je de doelgroep beter leren kennen? Of is het doel het overbrengen van een bepaalde boodschap? Na afloop van de beurs kijk je of je dat doel gehaald hebt en wat het aan inzichten opgeleverd heeft. Ter evaluatie is het ook slim om een vragenlijst te sturen naar een aantal bezoekers.
Zorg voor promotie vooraf
Naast je beursstand inrichten, is marketing voor een beurs heel belangrijk. Denk goed na over de promotie voorafgaand aan de beurs. Natuurlijk zorgt de marketingafdeling van de beurs voor promotie om bezoekers naar het evenement te krijgen, maar maak ook gebruik van je eigen marketingkanalen. Richt bijvoorbeeld een speciale campagnepagina in met een interessante beursactie. Bedenk op welke kanalen jouw doelgroep zich bevindt en promoot je beursdeelname op die kanalen. Denk aan posts of advertenties op social media, Google Ads, flyers en/of advertenties in vakbladen. Alles draait om marketing op het juiste moment op de juiste kanalen.
Ga op andere beurzen kijken voor originele ideeën
Ben je op zoek naar originele beursstand ideeën? Bezoek andere beurzen en laat je inspireren. Kopiëren is natuurlijk niet nodig, maar het geeft je wel weer wat frisse ideeën. Loop tijdens de beurs waar je zelf aanwezig bent ook even rond om te kijken bij de concullega’s. Hoe pakken zij het aan? Lees het artikel over de event trends voor nog meer inspiratie.
Laat je stand opvallen
Hoe ga je je beursstand inrichten zodat deze extra opvalt? Als je beperkte ruimte hebt, is het slim om in de hoogte te werken. Denk aan hoge wanden of een ronddraaiend logo dat boven de stand uitsteekt. Dat laatste helpt sowieso om extra aandacht te trekken van veraf. Als het gaat om je beursstand inrichten, is het verder belangrijk dat het één geheel is en niet uit allerlei items in verschillende stijlen bestaat. Bedenk een thema, gebruik dat in het ontwerp van je stand en trek dat door in je promotiemateriaal. Natuurlijk helpen felle kleuren om je stand extra te laten opvallen. Verder werkt een led-screen met bewegende beelden goed als aandachtstrekker..
Zorg voor een interactieve stand
Hoe jong of oud we ook zijn, we vinden het leuk om iets te kunnen doen. En dat geldt ook wanneer je een beurs bezoekt. Wanneer je ‘speels’ met een product of dienst in aanraking komt, blijft het bovendien beter hangen. Ga daarom de interactie aan met je publiek en maak gebruik van de zintuigen. Laat mensen ruiken, voelen, horen… Of geef ze zelfs een complete ervaring door middel van een VR-bril. Wanneer de bezoekers van de beurs zien dat er iets te doen is op jouw stand, zullen ze sneller geneigd zijn om even een kijkje te nemen.
Organiseer een leuke actie
Voor extra interactiviteit op je stand kun je ook een leuke actie organiseren. Verloot prijzen in ruil voor het inleveren van je visitekaartje of laat mensen aan een rad draaien. Maar denk ook aan een interessante kortingsactie, speciaal voor bezoekers van jouw stand op de beurs. Geef ze kortingscoupons mee, zodat ze je ook na de beurs niet vergeten. Zet een photobooth neer en laat de bezoekers een foto inzenden. De winnaar krijgt een leuke cadeaukaart. Of verzin een prijsvraag en maak de winnaar bekend via je socialmediakanalen of de website. Meteen een goede reden om je te gaan volgen!
Laat het personeel op de stand goed voor de dag komen
Afhankelijk van het type beurs, wil je het personeel op de stand natuurlijk professioneel over laten komen. Maar je kunt er dan alsnog voor zorgen dat ze opvallen op de beurs door middel van een bepaalde touch zoals bedrukte kleding met het logo en een slogan. Of ga lekker gedurfd voor kleding in een felle kleur. Keycords met logo zijn heel populair voor beurzen. Zeer praktisch om een naambadge aan te hangen, maar ook een goede manier om te zorgen voor extra promotie. Wanneer je als sponsor op de keycords van de beurs staat, promoot je je bedrijf over het gehele evenement!
Maak gebruik van giveaways of goodiebags
Last but not least zijn giveaways heel belangrijk als onderdeel van je promotie tijdens de beurs. Tegenwoordig is er heel veel keuze als het gaat om giveaways. Een simpele pen met logo kan al heel effectief zijn. Misschien kun je een leuke giveaway koppelen aan de boodschap die je op de beurs wilt presenteren. Of geef een goodiebag mee met meerdere giveaways, een brochure en/of een kortingsbon. Lees hier meer over in het artikel over goodiebags als optimaal promotiemiddel.
IGO Promo helpt je graag met het selecteren van de best passende giveaways en/of het samenstellen van de ideale goodiebag, zodat jij alles uit je beurs kunt halen. Neem dus gerust contact op en dan kijken we samen naar de beste match.