Het laten bedrukken van promotionele producten is een slimme manier voor het vergroten van je naamsbekendheid of de zichtbaarheid van je producten en/of diensten. Want je kunt nog zo’n mooie website, product of dienst hebben, zonder bekendheid of zichtbaarheid weten mensen je niet te vinden. Er is tegenwoordig ontzettend veel keuze als het gaat om producten die je kunt laten bedrukken. Dat is fijn, maar dat maakt de keuze ook lastiger. Welke producten zorgen voor het grootste effect? Dat is enerzijds afhankelijk van je boodschap en de doelgroep, maar ook van de actuele trends op het gebied van promotiemarketing. Als specialist in het bedrukken van promotionele producten weet IGO Promo precies wat er speelt in de markt. In dit artikel zetten we de 5 promotiemarketing trends voor 2024 op een rij, zodat je daar nu alvast op kunt inspelen.
1. Producten van gerecycled of biologisch afbreekbaar materiaal
Duurzaamheid is al jaren een trend en die blijft zich ook zeker voortzetten in de komende jaren. Producten die gemaakt zijn van gerecycled of biologisch afbreekbaar materiaal zijn flink in opkomst. En dat is een positieve promotiemarketing trend, want als je kiest voor deze duurzame producten, verklein je niet alleen je ecologische voetafdruk, maar geef je ook een groen signaal af aan de buitenwereld. Naast de inmiddels ‘bekende’ duurzame materialen zoals vilt en kurk zien we steeds meer producten voorbij komen die gemaakt zijn van ongebruikelijke materialen. Wat dacht je bijvoorbeeld van olifantenpoeppapier en appelleer? Lees hier meer over in het artikel over ongebruikelijke materialen. We zetten hieronder een aantal populaire voorbeelden van promotiemiddelen uit ons aanbod op een rij die gemaakt zijn van gerecycled en biologisch afbreekbaar materiaal:
Populaire producten van gerecycled materiaal
- Impact AWARE™ RPET stormparaplu: een stormparaplu gemaakt van gerecyclede pet-flessen.
- RecycleNote-L notititieboek: notitieboekje met blaadjes van gerecycled papier.
- Schort van gerecycled katoen: een eco-schort van gemêleerd, gerecycled katoen.
- Brady Soft Touch Recycled Alu pen: een balpen van gerecycled aluminium.
Populaire producten van biologisch afbreekbaar materiaal
- Bio Degradable Natural pen: een balpen van gerecycled papier en biologisch afbreekbaar PLA.
- Seed Paper A5 Notebook: een notitieboek met blaadjes van zaadpapier.
- PLA Cork Cup koffiebeker: een koffiebeker met een buitenkant van kurk en een binnenkant van composteerbaar PLA.
- Hot Soluble Bag winkeltas: een boodschappentas die vanzelf oplost in water.
2. Made in …
Deze trend heeft ook een relatie met duurzaamheid. Steeds meer klanten zien het belang ervan in om producten niet meer van heel ver te laten komen, maar zo lokaal mogelijk te bestellen. En daarom bieden wij in ons aanbod de mogelijkheid om de promotiemiddelen te filteren op de herkomst van de producten. Dit kan Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk of Europa in het algemeen zijn.
We zien een groeiende voorkeur in producten die ‘Made in Europe’ en ‘Made in UK’ zijn en het aanbod producten met deze herkomst vullen we daarom regelmatig aan met nieuwe promotiemiddelen. Wat dacht je bijvoorbeeld van de populaire Mepal producten van Nederlandse makelij. Ideaal om de ontvangers te motiveren voor een gezonde lunch.
3. Herbruikbare items in plaats van wegwerpartikelen
Sinds 1 juli 2023 is het weggeven van plastic bekers verboden. De belangrijkste reden is het verkleinen van de plastic afvalberg. Maar voor deze plastic bekers zijn gelukkig hele goede alternatieven in de vorm van herbruikbare bekers. Deze bekers zijn in verschillende soorten en maten verkrijgbaar: van coffee-to-go bekers tot herbruikbare shakebekers. Naast bekers zijn er nog veel meer herbruikbare items verkrijgbaar als alternatief voor de wegwerpvariant. Denk aan bijvoorbeeld aan de volgende producten:
- herbruikbaar groente & fruitzakje
- herbruikbaar notitieboek
- herbruikbare rietjes
- herbruikbare winkeltas
Ga voor je eigen bedrijf na welke producten te vervangen zijn voor een herbruikbare versie. En maak deze producten ook onderdeel van je duurzame campagne. Een slimme manier om te zorgen voor meer bewustwording en een steentje bij te dragen aan het milieu.
4. Focus op kwaliteit in plaats van kwantiteit
We zien binnen promotiemiddelen marketing steeds meer een verschuiving van ‘goedkope’ promotieartikelen naar meer premium producten. Het draait vaak niet zozeer meer om de kwantiteit, maar meer om de kwaliteit van de producten. Het voordeel van kwalitatieve promotiemiddelen is dat ze vaak een langere levensduur hebben. De ontvangers waarderen deze kwalitatieve premium producten meer en ze belanden minder snel in de vuilnisbak. En ook hier komt weer een duurzaam aspect om de hoek kijken. Beter wat meer betalen voor producten die minder schade toebrengen aan het milieu en die langer meegaan, dan minder betalen voor producten met een slechte ecologische voetafdruk. Zo is er bijvoorbeeld een tijd geweest dat de plastic fidget spinners je om de oren vlogen, maar tegenwoordig maak je een betere indruk met een meer premium product zoals bedrukte elektronica items.
5. Employer branding
Employer branding blijft ook belangrijk in 2024. Veel bedrijven zitten verlegen om personeel en enkel een simpele vacature op je website zetten is niet meer voldoende om nieuw personeel te werven. In plaats daarvan bedenken bedrijven wervingscampagnes om zo op een creatieve manier nieuw personeel aan te trekken. Een andere naam hiervoor is ‘employer branding’. Bedrukte producten vormen vaak een onderdeel om deze wervingscampagne te ondersteunen. En denk ook aan het verwelkomen van nieuwe collega’s met een welkomstpakket. Wanneer ze dit delen op LinkedIn of laten zien aan vrienden of familie, zorgen ze meteen voor meer naamsbekendheid. En misschien stimuleert het mensen ook om te solliciteren! Populaire voorbeelden van promotiemiddelen uit het aanbod van IGO Promo die bedrijven inzetten voor employer branding zijn de Topflask drinkfles, vanille geurkaars en Parker Jotter balpen.
De markt in promotieartikelen blijft in beweging en er zijn genoeg mogelijkheden om promotiemarketing op een creatieve manier in te zetten en te laten werken voor jouw bedrijf. Heb je hulp nodig bij het selecteren van de juiste producten? Met meer dan 75 jaar ervaring weten wij precies wat werkt. Neem contact op en we denken graag met je mee over de perfecte promotieartikelen voor jouw doelgroep.