Wie houdt er nu niet van om een leuke goodiebag te krijgen? Goodiebags zijn meer dan alleen een ‘hebbeding’. Het uitdelen van een goodiebag kan namelijk onderdeel uitmaken van een succesvolle marketingstrategie om extra promotie te maken voor jouw merk, naam of bedrijf. Om je op weg te helpen, vertellen we in dit artikel alles over goodiebags en hoe je deze het optimaal kunt inzetten.
Wat is een goodiebag?
Een goodiebag is een tasje gevuld met verschillende promotieartikelen. Denk aan testproducten, giveaways met een logo erop en/of flyers en waardebonnen.
Je kunt zo’n gevulde goodiebag bijvoorbeeld gratis weggegeven bij bepaalde evenementen of als premium bij aankoop van bepaalde producten of tickets. Je eigen creativiteit is de limiet van hoe en waar je een goodiebag in kunt zetten. Denk daarbij ook altijd aan het moment waarop je hem weggeeft. In welke fase van de aankoop of dienstverlening zit de ontvanger? Welk doel wil je bereiken en hoe ondersteunt de goodiebag hierin? Allemaal zaken om even bij stil te staan bij het vullen en geven van deze giveaway.
Goodiebags of goodybags?
Altijd goed overigens om even de puntjes op de i te zetten: sommige mensen twijfelen namelijk of de juiste spelling van het woord goodiebag of goodybag is. De juiste spelling is ‘goodiebag’. Dit is namelijk een samenstelling van de woorden ‘goodies’ en ‘bag’ ofwel een tasje met goodies.
Goodiebags voor evenementen
Een goodiebag kun je op verschillende manieren inzetten om de promotie te versterken tijdens evenementen. Deel ze bijvoorbeeld uit aan de bezoekers van een beurs. Dit zorgt niet alleen voor meer naamsbekendheid van je evenement, maar je kunt sponsoren ook de mogelijkheid bieden om zichzelf te promoten door een item aan jouw goodiebag toe te voegen. Dat maakt het extra aantrekkelijk om sponsor te zijn.
Wil je dat meer bezoekers jouw stand tijdens een beurs bezoeken? Dan kun je daar een goodiebag uitdelen of op inschrijving verloten als deze wat prijziger is. Of denk aan een goodiebag voor de kinderen of aankomende studenten die de open dag van jouw school bezoeken. Of de dames aanwezig zijn bij een Ladies Night! Voor iedere doelgroep is een leuke goodiebag te bedenken.
Bedankje voor (nieuwe) klanten
Heb je een nieuwe klant die een product bij je koopt? Geef een kleine goodiebag mee als bedankje en je laat meteen een goede indruk achter. Of bedenk een speciale actie waarbij je een goodiebag cadeau krijgt bij aankoop van bepaalde producten. Grote kans dat je daardoor meer bezoekers in je webshop of winkel krijgt. Wanneer je het logo van je winkel of webshop op de goodiebag en/of producten in de goodiebag laat drukken, zorg je ook nog eens voor extra zichtbaarheid van jouw merk. Zo haal je de investering er dubbel en dwars uit.
Tijd, plaats en doel bepalen
Zoals we al hebben aangegeven is het belangrijk om na te denken over welk doel je wilt bereiken met een goodiebag. Is het een ‘kers op de taart’ voor iemand die een aankoop gedaan heeft? Dan kun je de goodiebag bijvoorbeeld vullen met sample producten of een klein cadeautje. Hierdoor vergroot je de kans op een herhaalaankoop en het zorgt voor goede mond-tot-mond reclame.
Wil je juist een klant over de streep trekken bij het uitbrengen van een offerte of een grote aankoop waar de klant nog even over na wil denken? Ook dan is een goodiebag een mooie stimulans om de klant met een goed gevoel naar huis te laten gaan en jouw merk of bedrijf ook na het adviesgesprek in beeld te houden.
Leads genereren met promotiemateriaal? Ook een goed idee! Heb je een open dag of een beurs, dan kun je rijkgevulde tas met relatiegeschenken verloten in ruil voor het achterlaten van zakelijke contactgegevens. Zorg er dan wel voor dat de inhoud écht goed gevuld is, zodat meer mensen mee willen doen.
Kortom, bedenk eerst welk doel je wilt bereiken voordat je de inhoud en het geefmoment bepaalt Zo bereik je het maximale rendement.
Wat doe je in goodiebags?
Nu weet je verschillende manieren waarop je een goodiebag kunt inzetten, maar wat doe je eigenlijk in een goodiebag? Het juiste antwoord is: dit is ook weer afhankelijk van het doel van je goodiebag, voor welke actie of evenement je het gaat inzetten en voor welke doelgroep. Denk slim na over producten, flyers en/of vouchers waar de ontvangers echt iets aan hebben.
Denk bijvoorbeeld aan praktische artikelen zoals een notitieboek met logo of een bedrukte pen. Maar je kunt ook denken aan andere leuke giveaways, zoals een stressbal, USB-stick of waterfles. Afhankelijk van het budget, kun je de inhoud zo duur maken als je zelf wilt. En het hoeft echt niet allemaal relevant te zijn aan het onderwerp van de actie of het evenement, doe er gerust iets lekkers of grappigs bij om de ontvanger extra blij te maken.
Waar doe je de goodies in?
Het is niet alleen belangrijk om goed na te denken over de inhoud van een goodiebag, maar ook over de buitenkant ofwel de goodiebag zelf. IGO biedt goodiebags in verschillende formaten. Denk bijvoorbeeld aan een winkeltas met logo waarin je veel goodies kwijt kunt. Deze kan gemaakt zijn van verschillende materialen zoals kunststof, vilt of kurk. Populair voor goodiebags zijn de katoenen draagtassen, die ook na de actie of het evenement met veel plezier gedragen zullen worden. En dat zorgt, met jouw logo erop, voor wandelende reclame!
Met behulp van de bovenstaande tips kun jij goodiebags optimaal inzetten voor jouw promotie. Met de juiste goodiebag maak je de ontvangers sowieso blij!