Hoewel het geven van een cadeau of relatiegeschenken een universeel begrip is, zijn er wereldwijd wel verschillen als het gaat om het geven van cadeaus en relatiegeschenken. Wist jij bijvoorbeeld dat het geven van een kerstpakket niet in ieder land een traditie is? En wist je dat Amerikanen gek zijn op typisch Hollandse cadeautjes? Voor het versterken van de klantrelatie is het goed om te weten wat de internationale gebruiken zijn voor het geven en ontvangen van (relatie)geschenken. Wij zochten dit daarom voor je uit.
Cadeaus voor Sinterklaas
Begin december staat voor heel Nederland in het teken van het sinterklaasfeest. Sinterklaas komt echter niet alleen aan in Nederland, want in verschillende andere Europese landen wordt een soortgelijk feest gevierd.
Hoewel Sinterklaas niet in alle landen wordt gevierd, betekent dit natuurlijk niet dat je deze landen moet overslaan bij het geven van Sinterklaascadeaus. Integendeel, het is een leuke manier om anderen kennis te laten maken met dit vrolijke en traditionele feest.
Het geven van een kerstpakket
Iets verder in de decembermaand is het tijd voor kerst. En in Nederland hoort daar een kerstpakket bij. Het geven van een geschenk aan het einde van het jaar is een gebruik dat ook in veel landen voorkomt, maar niet overal in dezelfde vorm. Zo hebben ze in deze landen de volgende tradities:
- Verenigd Koninkrijk: veel werkgevers gaan hier voor het traditionele kerstpakket ofwel ‘Christmas hampers’ met luxe voedingsmiddelen en drankjes.
- Duitsland: naast fysieke kerstpakketten kiezen werkgevers ook regelmatig voor bonussen of extra vrije dagen, of een combinatie van beide. Kerstmarkten en feestelijke activiteiten op de werkplek zijn ook populair.
- Verenigde Staten: het is gebruikelijk voor werkgevers om een eindejaarsbonus in geld te geven in plaats van fysieke kerstpakketten. Sommige bedrijven organiseren ook kerstfeesten of geven cadeaubonnen.
- Japan: hoewel Kerstmis geen nationale feestdag is, geven mensen vaak ‘Oseibo’, een traditioneel eindejaarsgeschenk als blijk van waardering. Dit wordt niet specifiek met Kerstmis geassocieerd, maar valt in dezelfde periode.
- Frankrijk: het geven van kerstgeschenken of bonussen varieert sterk tussen bedrijven en sectoren. Sommige bedrijven geven geschenken, bonussen, of organiseren kerstfeesten, terwijl anderen minder nadruk leggen op deze tradities.
- Scandinavië: Kerstmis wordt uitbundig gevierd met uitgebreide cadeaus, feestmaaltijden, en de populariteit van adventskalenders met chocolade neemt toe. Werkgevers kunnen kerstpakketten geven, maar de nadruk ligt vaak op familie- en sociale vieringen.
De tradities in Azië voor het geven van (relatie)geschenken
We zagen eerder al een verschil in het geven van een eindejaarsgeschenk in Japan. Maar wat geef je iemand uit China cadeau? En zijn er nog andere tradities in Azië? Over het algemeen is het goed om te weten dat een klein geschenk vaak al voldoende waardering uitdrukt. In de meeste Aziatische landen is het vooral belangrijk dat de ontvanger iets van gelijke waarde teruggeeft. Een duurder geschenk kan de ontvanger zich ongemakkelijk laten voelen, vooral als hij of zij zich geen gelijkwaardig geschenk kan veroorloven.
Verder is het goed om rekening te houden met de volgende gebruiken voor het geven en ontvangen van (relatie)geschenken in Azië:
- Een cadeau laat men na ontvangst ingepakt, zodat niemand in verlegenheid wordt gebracht als het cadeau een slechte keuze is.
- Het is gepast om je geschenk met twee handen aan te bieden.
- Om niet hebberig over te komen, weiger je het cadeau in eerste instantie en misschien zelfs een tweede keer.
- De kleur rood brengt geluk, verpak je cadeau daarom bij voorkeur in rood papier. Zilver- of goudkleurig papier is ook geliefd.
- Gebruik geen wit of zwart, aangezien die kleuren de associatie hebben met de dood.
- Gebruik geen rode inkt, dat staat in het algemeen voor het verbreken van banden, vriendschap en zakelijke relaties. Hetzelfde geldt voor scherpe voorwerpen zoals een zakmes of schaar.
- Voedsel is heel populair als cadeau, denk bijvoorbeeld aan heerlijke bedrukte snoepjes.
De verschillen binnen Europa
Europeanen waarderen relatiegeschenken en pakken deze dan ook wél direct uit. Bezoek je een relatie in het buitenland? Dan doen traditionele cadeaus uit Nederland het altijd goed. Denk aan typische Nederlandse etenswaren zoals een Hollands blik stroopwafels met jouw logo erop. Let er wel op dat je geen cadeau geeft met de herkomst uit hetzelfde land. Geef bijvoorbeeld geen fles wijn aan een Fransman of leerproducten aan een Italiaan. Nog een aantal interessante gebruiken binnen Europa:
- In Duitsland is het belangrijk om mensen aan te spreken met de juiste titel. Ze hechten bovendien waarde aan producten van goede kwaliteit. Lange tijd hebben lucifers in dit land geconcurreerd met de pennen, maar dat is sterk afgenomen sinds de invoering van de ‘niet-rokersbeschermingswet’.
- Vermijd in Spanje onderwerpen over regionale conflicten en ga netjes gekleed bij een ontmoeting. Spanjaarden zijn merkbewust en dat geldt ook voor het kopen van een geschenk.
- In Oostenrijk waren koffiefilters met logo ontzettend populair als promotioneel item in de 70’s en 80’s als verwijzing naar de koffiecultuur die daar uitbundig gevierd werd. Tegenwoordig zijn niet de koffiefilters, maar wafels heel populair als geschenk in dit land.
- In Zwitserland, dat bekend staat om de kaascultuur, waren mini-kaassnijders vroeger ontzettend populair. Deze hebben we inmiddels niet meer, maar wel nog meer leuke kaasproducten, zoals een kaasplankje of een goede set mesjes.
- België houdt van chocolade. En dan natuurlijk het liefst de echte Belgische chocolade. Vreemd genoeg hebben ze de bedrukte chocolade met logo bij IGO Promo nog niet ontdekt…
- In Frankrijk is het voor allerlei gelegenheden een traditie om een fles wijn aan te bieden. Bekijk de bedrukte wijnproducten ter inspiratie. In dit land is ook de ‘4 kleuren BIC pen’ heel populair als relatiegeschenk omdat deze herinneringen terugbrengt naar je jeugd.
- In Verenigd Koninkrijk is een grote toename te zien in de vraag naar duurzame producten. Daarnaast zijn bedrukte badeendjes, gilets/vesten, kleding en notitieboekjes hier heel populair.
- Zweden houdt in het trouwseizoen van bucket hats, badeendjes en handventilatoren. Daarnaast zijn bloemzaden heel populair, specifiek van planten uit de Zweedse biodiversiteit. En bordspellen zoals Jenga doen het hier goed als relatiegeschenk.
- In Noorwegen steken de zonnebrillen met logo er met kop en schouders bovenuit als meest populaire promo item!
Typisch Nederlands is awesome in Amerika
Er zijn op het eerste gezicht niet veel verschillen in de Amerikaanse cultuur ten opzichte van onze cultuur. Er zijn wel een paar aandachtspunten waar je rekening mee kunt houden:
- Veel Amerikaanse bedrijven hebben een streng beleid omtrent het accepteren van relatiegeschenken.
- Geef geen dure cadeaus, dat wekt mogelijk de indruk dat je de ontvanger wilt beïnvloeden.
- De voorkeur gaat uit naar etenswaren en traditionele Nederlandse producten zoals kaas, stroopwafels, appelstroop, of streekproducten uit je regio zijn heel erg geliefd.
- Alcoholische dranken zijn niet gewenst als cadeau.
- Geef je een relatiegeschenk met opdruk, zorg er dan voor dat je logo er subtiel en niet te opvallend op staat.
- Gepersonaliseerde geschenken met naam zijn heel populair.
- Hoe origineler het cadeau, hoe groter de waardering.
Geef dus geen typisch Amerikaans cadeau, maar ga voor een typisch Nederlands cadeau!
5 tips voor het geven van cadeaus in andere landen
Tot slot nog een aantal tips voor het geven van cadeaus in andere landen:
- Verdiep je in de cultuur om blunders te voorkomen: zorg ervoor dat je op de hoogte bent van culturele en religieuze verschillen.
- Pas altijd op met het geven van alcohol: in veel culturen en religies is dit ongepast.
- Een algemeen, internationaal cadeau dat een link heeft met waardering doet het altijd goed: voeg een kaart toe met een mooie boodschap om het af te maken.
- Laat internationale zakenrelaties kennismaken met jouw land: een typisch Nederlands` geschenk is voor een buitenlander heel leuk om te krijgen. Zo zijn bijvoorbeeld stroopwafels een populair cadeau om te geven.
- Denk ook na over de verpakking: in veel Aziatische landen staat een witte verpakking voor rouw, een bedrukte verpakking met logo en een boodschap maken het bovendien helemaal af.
Wil je graag dat wij meedenken bij het creëren van het juiste relatiegeschenk? Het team van IGO Promo helpt je graag daarbij!