Geef groen voor een betere wereld… geen woorden maar daden!

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt steeds belangrijker. De relatiegeschenkenbranche vormt daar geen uitzondering op. Men verwacht dat zowel kleine als grote bedrijven beslissingen maken uit economische, milieubewuste en sociale overwegingen. Ondernemingen kunnen niet van de ene op de andere dag verantwoord ondernemen; het vergt inspanningen vanuit management en medewerkers.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een zeer ruim begrip dat beslissingsmakers op hun eigen manier invullen. Voor een bedrijf dat bewust bezig is met MVO zijn de drie P’s -profit, people & planet- een centraal begrip.

Profit

  • Je zou het niet direct denken maar onderzoeken laten zien dat MVO leidt tot betere financiële prestaties. Zo is het rendement van duurzame gebouwen hoger dan van conventionele gebouwen en draagt energiebesparing direct bij aan lagere kosten.
  • Onder consumenten groeit de vraag naar duurzame producten. Het is belangrijk dat als je aan MVO doet, je ook echt geloofwaardig bent. Certificering van producten is hierbij van groot belang. Voldoe je aan de eisen van afnemers dan neem je een sterkere concurrentiepositie in.
  • MVO draagt bij aan een goede reputatie en positieve publiciteit. Potentiële werknemers, vooral jonge mensen, zijn eerder geneigd te solliciteren bij bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen. MVO zorgt voor meer betrokkenheid en motivatie en dus voor behoud van personeel. Bovendien blijkt dat investeren in MVO tot een lager ziekteverzuim leidt. Dit alles heeft uiteindelijk een kostenbesparing tot gevolg.

People

  • Werknemers hebben recht op een respectvolle behandeling en een veilige werkomgeving. Denk hierbij niet alleen aan duidelijke instructies voor het bedienen van machines en het dragen van veiligheidskleding. Het betekent ook dat pestgedrag op de werkvloer niet getolereerd wordt. Daarnaast blijkt dat betrokken werknemers meer gemotiveerd zijn.
  • Duurzaam investeren wil zeggen dat er rekening gehouden wordt met economische, sociale en ecologische effecten van het hele proces, zowel op korte als lange termijn. Acties van leveranciers worden zorgvuldig onderzocht om tegemoet te komen aan een ethisch beleid. Zo is het van belang dat producten op een eerlijke manier tot stand komen; loon naar werk, goede arbeidsomstandigheden en geen kinderarbeid.
  • Maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) is het vrijwillig investeren van expertise, menskracht, faciliteiten en netwerken in de lokale samenleving.  Je kunt een samenwerking aangaan met non-profitorganisaties of specifieke projecten opzetten om organisaties te steunen. Dat kun je doen middels financiële steun aan goede doelen, maar ook door bijvoorbeeld je koffie af te nemen bij Max Havelaar. Daarnaast kun je samen met je medewerkers inspelen op initiatieven als Earth Hour, de internationale Wereldwaterdag, Warme Truiendag of NLdoet. Past het bij de mogelijkheden, visie en missie van je bedrijf dan kun je ervoor kiezen om werkgelegenheid, en zo een zinvolle dagbesteding, te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Planet

  • Bedrijven in de relatiegeschenkensector dragen in de eerste plaats hun steentje bij aan het milieu door medewerkers, klanten of leveranciers te sensibiliseren. Dit kan door middel van simpele incentives zoals het plaatsen van afvalbakken, het aanreiken van tips om energie te besparen, mensen aansporen de auto te laten staan en de fiets of het openbaar vervoer te nemen, het plaatsen van zonnepanelen en laadstations voor elektrische auto’s etc.
  • Langzaam maar zeker is er een mentaliteitsverandering gaande. Mensen zijn zich steeds meer bewust van de klimaatverandering en het belang van duurzame producten en de aanschaf van milieuvriendelijke producten. De vraag naar deze producten neemt dan ook zienderogen toe en het vergoten van het aanbod is van belang. We zien dit ook in onze branche en hier ligt ook zeker een taak voor ons weggelegd.

Draag je groene visie uit

Vind jij het belangrijk jouw visie omtrent duurzaamheid en ecologisch verantwoord ondernemen te delen met (potentiële) klanten en relaties, dan kun je ervoor kiezen dit uit te dragen in je promotie. Dit kan onder meer met de inzet van milieuvriendelijke promotionele artikelen op beurzen en evenementen. Je kunt eco-artikelen laten bedrukken met je logo, eventueel in combinatie met een sterke quote. Hiermee geef je direct een duidelijk signaal af. Je laat niet alleen zien voor welke waarden je bedrijf staat, maar maakt ook een blijvende indruk op je doelgroepen  die begaan zijn met het milieu en duurzaamheid.

In Nederland werden tot 2015 gemiddeld 167 plastic tasjes per persoon, per jaar verstrekt. Dit aantal is in 2016 afgenomen met maar liefst 60%.

Duurzame tassen zijn enorm gestegen in populariteit

Het is al genoemd, de bewustwording van het feit dat we allemaal een bijdrage moeten leveren aan de gezondheid van onze planeet neemt toe. Initiatieven als het scheiden van afval en het in 2016 afschaffen van het verstrekken van gratis plastic tasjes door de middenstand, heeft hier zeker aan bijgedragen. In Nederland werden tot 2015 gemiddeld 167 plastic tasjes per persoon, per jaar verstrekt. Dit aantal is in 2016 afgenomen met maar liefst 60%. De vraag naar duurzame winkeltassen en shoppers is daardoor enorm toegenomen. Ze zijn er in diverse materialen, groottes, kleuren en prijsklassen. De opvouwbare winkeltas was in 2016 bij IGO het best verkochte promotionele artikel. Wil je als bedrijf of organisatie letterlijk een boodschap verspreiden? Overweeg dan zeker winkeltassen te bedrukken met een in het oog springende promotie. Jouw klant brengt op zijn beurt jouw boodschap naar buiten.

Draag bij aan het reduceren van gebruik van plastic flesjes

De laatste jaren vinden we het steeds gewoner water of frisdrank in kleine wegwerpflesjes te kopen. Wist je dat er wereldwijd per jaar zo’n 550 miljoen plastic flesjes worden weggegooid? Dat is ruim 21 miljoen kilo waarvan een groot gedeelte in de oceanen, en daarmee in onze eigen voedselketen terechtkomt. Dat zet je wel aan het denken. Ons drinkwater is van een prima kwaliteit. Het is helemaal niet nodig om water in de winkel te kopen. We hoeven de kraan maar open te draaien en we hebben goed, helder stromend water tot onze beschikking. Een luxe waar we te weinig bij stilstaan. We hoeven ons water dan ook helemaal niet in de winkel te kopen.

We hebben goed, helder stromend water tot onze beschikking. Een luxe waar we te weinig bij stilstaan.

Goed nieuws; duurzame drinkflessen zijn in opmars

Wil je bijdragen aan een goed milieu dan zijn er perfecte alternatieven voor het plastic wegwerpflesje uit de winkel.  Je ziet steeds vaker dat mensen waarde hechten aan een eigen drinkfles die gemakkelijk te vullen is met water of frisdrank. Er zijn lekvrije en afsluitbare drinkflessen in verschillende uitvoeringen, prijsklassen en kwaliteit, passend bij verschillende activiteiten. Ideaal voor in de sportschool, tijdens tripjes en vakanties, outdoor-activiteiten maar ook gewoon voor gebruik thuis of op kantoor.
Het behoeft geen uitleg. De drinkflessen kunnen uitstekend ingezet worden als milieuvriendelijke promotie. Laat de duurzame flessen bedrukken met je logo, bedrijfsgegevens en/of boodschap en je komt maanden- of jarenlang op een positieve wijze in beeld. Goed voor je zichtbaarheid en goed voor het milieu; een win-win situatie.

Opvallende eyecatchers; geven met een groen gevoel

Naast de genoemde tassen en drinkflessen zijn er veel producten waarmee je jouw ‘groene gevoel’ uit kunt dragen. Je boodschap blijft optimaal en lang in beeld op bijvoorbeeld T-shirts van organisch katoen, bamboe tapasplanken, zaklampen die opgeladen worden door de zon en notitieboekjes van gerecycled papier. Leuke artikelen om te krijgen en goed om te geven. Kies bewust jouw manier van promoten en draag jouw visie op een verantwoorde manier uit. Zo werk jij ook mee aan een groene toekomst.

Bekijk hier het assortiment MVO artikelen
Door | 2018-09-25T11:47:05+00:00 1 maart 2017|Koopgidsen|