Virtual Reality: het meest interactieve relatiegeschenk

Virtual Reality brengt producten en informatie tot leven. Waar je vroeger een klinische bouwtekening kreeg loop je tegenwoordig al virtueel door je huiskamer voordat er een steen is gelegd. Een aankooptraject wordt een beleving en verhoogt de kans op succes en herkenbaarheid voor jouw bedrijf. Bovendien breng je dankzij de combinatie van een voordelige, inklapbare VR-headset en de smartphone die we allemaal hebben, de beleving naar je klant toe. Voordelig en met een hoge impact. Dat is de promotionele kracht van Virtual Reality, en de mogelijkheden zijn eindeloos.

VR: Hoe het ooit begon

De drang om statische beelden tot leven te brengen en de realiteit virtueel na te bootsen, gaat terug tot de eerste 360-graden muurschilderingen uit de 19e eeuw. Natuurlijk een hele andere kijk op wat VR nu is. Maar het idee was hetzelfde. Jezelf levensecht verplaatsen in een situatie waar je eigenlijk niet bent.

De eerst VR-brillen werden rond 1960 gefabriceerd. Dit apparaat, genaamd de Telesphere Mask, voorzag in een stereoscopisch 3D breedbeeld maar was nog niet in staat om ook je hoofdbewegingen na te bootsen.

vr_telesphere_mask

In 1965 formuleerde Ivan Sutherland zijn ‘Ultimate Display’ beschrijving die nog steeds dient als het uitgangspunt voor VR. Het display moest via een op het hoofd gedragen bril een realistisch beeld geven door 3D geluid en tastbare feedback. Computers zorgden voor de creatie van een virtuele wereld waarin gebruikers op een levensechte manier interactie konden hebben met voorwerpen.

Alle ingrediënten voor realistisch VR zijn hier.

Eind jaren tachtig en begin jaren negentig leek de doorbraak van VR aanstaande. Dankzij films als The Lawnmower Man en de opkomst van, voor die tijd, hypermoderne spelsystemen met grote, zware VR-brillen en 3D beelden. Toch haalde VR het niet en bleef het jarenlang stil. De hoge kosten en het feit dat de beelden niet realistisch genoeg waren, simpelweg door een tekort aan rekenkracht van de aangesloten computers, waren de hoofdoorzaken van het floppen van VR. Gelukkig kwam daar verandering in.

Waarom slaagt VR nu wel?

Vooropgesteld, of VR deze keer een daverend succes wordt, is nog niet helemaal duidelijk. Wel zijn de voortekenen veel rooskleuriger dan 25 jaar geleden. Het geheim is de smartphone en de enorme vlucht die deze techniek genomen heeft. Het begon in 2007 met een, relatief eenvoudige, iPhone en sindsdien bevatten smartphones hoogwaardige camera’s, onvoorstelbaar veel rekenkracht en hoogwaardige full HD schermen. Alle ingrediënten voor realistisch VR. De peperdure hardware van weleer is nu overbodig en al in het bezit van een enorme groep consumenten. Het enige dat ontbreekt is een geschikte bril om de smartphone in te bevestigen. Gelukkig is dat het goedkoopste onderdeel van de hele set.

VR of AR?

Een belangrijk verschil moeten we wel eerst duidelijk maken. Er zijn twee begrippen die vaak door elkaar gebruikt worden. Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR). Beide technieken maken gebruik van veelal dezelfde principes maar het grote verschil zit hem in wat je ziet. Bij VR krijg je een wereld voorgesteld die volledig door het systeem wordt gegenereerd. Alles wat je ziet, is door de computer bepaald. AR daarentegen neemt de bestaande wereld als uitgangspunt en voegt daar virtuele dingen aan toe. Denk bijvoorbeeld aan Pokemon GO waarin er plots beestjes verschijnen in je achtertuin.

vr-ar

De toepassingen voor het bedrijfsleven

Veel mensen denken bij VR (en AR) in eerste instantie aan gaming. Een uitstekende toepassing maar vooral de zakelijke mogelijkheden zijn enorm. Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen een platte, saaie bouwtekening en een 3D toer door een nog te bouwen huis. We hoeven je niet uit te leggen wat een potentiële koper meer aanspreekt.

Ook de auto-industrie zet sterk in op VR. Het bepalen van de kleur en van de velgen onder een auto wordt stukken gemakkelijker voor een koper wanneer hij ze ‘live’ ziet. Voor de verkoper biedt dit natuurlijk extra upsell mogelijkheden.

Ikea, het toonbeeld van eenvoud en een praktische benadering, zet juist in op AR. Benieuwd hoe een bepaalde bank of kast in je huiskamer staat? Leg de catalogus op de plek waar jouw nieuwe aanwinst moet komen en je smartphone toont je direct hoe het eruit zal zien. Zo doe je nooit meer een miskoop en kan Ikea flink minder retourzendingen verwachten.

Jouw product of presentatie springt letterlijk van het scherm

Naast deze voorbeeld zijn er nog vele honderden verschillende toepassingen voor VR en AR. Van het vereenvoudigen van werkinstructies die precies laten zien hoe je complexe machines bouwt, tot het oefenen van vluchtroutes in grote gebouwen. Maar ook data visualisaties en het presenteren van complexe 3D producten of ontwerpen zijn bij uitstek geschikt voor VR en AR.

Een VR-bril als relatiegeschenk

Hartstikke mooi dat er veel toepassingen zijn, maar hoe krijg je universeel je VR of AR beleving over de bühne? Simpel. Met een universele VR-bril. Deze is goedkoop, gemakkelijk te versturen en is de perfecte toevoeging aan een direct mail of als giveaway op een beurs. Faciliteer vervolgens de ontvanger in het verkrijgen van de benodigde app of het filmpje en je kunt starten met het verbazen van je klantenkring. Jouw product springt letterlijk van het scherm en dat opent de deur voor succes op manieren die jij en je klanten nooit voor mogelijk hielden.

En dan nog even dit

Natuurlijk moet je wel beschikken over de juiste media om aan je publiek te tonen. Gelukkig schieten bedrijven die jouw idee om kunnen zetten naar een VR of AR beleving als paddenstoelen uit de grond. Zoek daarom een geschikte partner om jouw idee tot leven te brengen en maak het geheel af met een voordelige, universele VR-bril. Zo weet je zeker dat jouw product of dienst een beleving wordt voor de klant in plaats van een saaie, voorspelbare presentatie of een platte tekening.

Bekijk hier het complete assortiment Technologie
Door | 2017-11-28T16:39:11+00:00 1 maart 2017|Koopgidsen|