Hoe kunnen wij je helpen? Neem contact op via sales@igopromo.nl|www.igopromo.nl

Maatschappelijk verantwoord ondernemen in de relatiegeschenken sector – 5 kenmerken

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt steeds belangrijker. De relatiegeschenken sector vormt daar geen uitzondering op. Men verwacht dat zowel kleine als grote bedrijven beslissingen maken uit economische, milieu- en sociale overwegingen. Ondernemingen kunnen niet van de ene op de andere dag verantwoord ondernemen: het vergt inspanningen vanuit het management en zijn medewerkers.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een zeer ruim begrip dat beslissingsmakers op hun eigen manier invullen. Betreft de relatiegeschenken sector, vind je hier een checklist met enkele kenmerken die belangrijk zijn wanneer je maatschappelijk verantwoord wilt ondernemen. Zo kan je kiezen voor een bedrijf dat bewust bezig is met ‘profit’, ‘people’ en ‘planet’, de drie P’s die een centraal begrip zijn in MVO.
Kenmerk 1: Bescherming van het milieu

Bedrijven in de relatiegeschenkensector dragen in de eerste plaats hun steentje bij aan het milieu door medewerkers, klanten of leveranciers te sensibiliseren. Dit kan door middel van simpele incentives zoals het plaatsen van vuilbakken, het aanreiken van tips om energie te verminderen, mensen aansporen om de trein te nemen in plaats van de auto, milieuvriendelijke apparatuur aan te kopen enz.

Grotere bedrijven gaan nog verder dan dit. Zij staan erop dat elke activiteit waarvoor het bedrijf verantwoordelijk is: van import tot productie en export, helemaal voldoet aan milieunormen en -wetgevingen. Als je hier meer informatie over wil, neem dan eens een kijkje op de website van MVO Nederland.

Kenmerk 2: Veiligheid en betrokkenheid werknemers

Medewerkers moeten het respect krijgen dat ze verdienen. Schandalen laten zien dat dit niet altijd het geval is. Pestgedrag en onveilige werkplaatsen zijn geen uitzondering. Stel een ethische code op en laat die door alle werknemers ondertekenen. Om de betrokkenheid te verhogen, organiseren de meeste grote bedrijven teambuildingsdagen. Je kunt ook je personeel stimuleren door een duurzaam product te geven zoals een bamboo snijplank of oplader die werkt op zonne-energie.

Kenmerk 3: Samenwerking met non-profitorganisaties

Winst is belangrijk voor bedrijven. Maar bedrijven zouden een deel van hun winst kunnen delen met non-profit ondernemingen of stichtingen voor goede doelen. In de relatiegeschenken sector kan men dit doen door non-profit organisaties kortingen aan te bieden of gratis drukwerk aan te leveren. Daarnaast kan men ook specifieke projecten opzetten om organisaties te steunen. Denk hierbij aan acties van Vredeseilanden, Amnesty International, Max Havelaar enz.

Kenmerk 4: Duurzaam investeren en duurzaam aankoopbeleid

Steeds meer bedrijven gaan duurzaam investeren. Dit wil zeggen dat ze rekening houden met economische, sociale, ecologische en culturele effecten van het hele proces, zowel op korte als lange termijn. Acties van leveranciers worden zorgvuldig onderzocht om tegemoet te komen aan een ethisch beleid. De verschillende belanghebbenden worden ondervraagd en men probeert de verschillende eisen naast elkaar te leggen.

Je kunt ook kiezen om producten met een verhaal uit te delen, zoals de tony chocolonely mini repen.

Kenmerk 5: Corporate Governance

Corporate governance is een algemene term voor het bestuur van ondernemingen. IGO hecht zeer veel belang aan een efficiënt bestuur dat de relaties met iedere belanghebbende positief onderhoudt. Onze sector moet voldoen aan verschillende eisen en wetten die iedereen moet beschermen.

Door | 2020-12-02T15:08:51+01:00 27 juli 2017|The Experience of Giving!|