Promotiemiddelen en relatiegeschenken maken deel uit van je marketingstrategie. Het zijn tools die een bijdrage leveren aan de zichtbaarheid van jouw bedrijf. Voor jou als ondernemer is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op het gebied van marketing en dit mee te nemen bij het bepalen van de juiste marketingstrategie. Op basis daarvan kun je tactisch gaan kijken welke marketingmiddelen je gaat inzetten. Om je hierbij te helpen, hebben we 7 belangrijke marketingtrends voor 2024 op een rij gezet en hoe je daarop kunt inspelen.
1. Denk aan duurzame en ethische marketing
Dit is een trend die de afgelopen jaren al speelt en die in 2024 zal doorzetten. Steeds meer grote en kleine bedrijven nemen beslissingen met aandacht voor de economie, het milieu en de samenleving. Ieder bedrijf geeft hier zijn eigen invulling aan. Het is een proces dat in stappen verloopt, en niet van de ene op de andere dag mogelijk is. We schreven hier al eerder over in het artikel over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Qua marketing kun je hier ook rekening mee houden en bijvoorbeeld kijken naar de mogelijkheden voor een eerlijke en oprechte duurzame campagne. Wij helpen je op weg in het artikel met tips voor het opzetten van een duurzame campagne. IGO Promo heeft diverse duurzame producten ter ondersteuning van zo’n campagne.
2. Zorg voor directe interactie met je klanten
‘Conversational marketing’ ofwel conversatiemarketing is een belangrijke marketingtrend die zich in 2024 zal voortzetten. Het draait hierbij om het voeren van realtime gesprekken met je (potentiële) klanten met behulp van bijvoorbeeld WhatsApp of een chatbot op de website. We leven in een tijd waarin mensen ongeduldig zijn en geen zin hebben om te wachten op een reactie. Hoe sneller je ze verder kunt helpen, hoe beter. Tegenwoordig zijn daar heel veel oplossingen voor in de vorm van AI-aangedreven chatbots en virtual assistants die vragen beantwoorden en begeleiding geven bij de aankoopbeslissing.
3. Benader je klanten op een persoonlijke manier
In navolging op de vorige trend in de marketing, is het belangrijk om zowel je klanten als je potentiële klanten op een persoonlijke manier te benaderen. Dit zorgt voor een grotere klanttevredenheid. En dit gaat niet alleen om het gebruiken van de naam in e-mails, maar ook het aanbieden van gepersonaliseerde content. Denk bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde productaanbevelingen, op maat gemaakte verpakkingen en relatiegeschenken die écht zijn afgestemd op het individu. IGO Promo helpt graag bij het bepalen van de juiste geschenken en het personaliseren daarvan.
4. Laat AI voor je bedrijf werken
AI kan natuurlijk niet ontbreken als het gaat om de marketingtrends van 2024. Een trend die in 2023 in een enorme snelheid opgekomen is en die voorlopig niet meer weg te denken is uit onze samenleving. Probeer AI vooral niet te zien als bedreiging, maar omarm het en kijk hoe je het voor jouw bedrijf kunt inzetten om je marketing te verrijken. De mogelijkheden zijn eindeloos en het zorgt niet alleen voor inspiratie, maar is ook in te zetten als kracht om je marketing en sales te ondersteunen.
5. Focus op de menselijke ervaring
In een tijd waarin AI in opkomst is, blijft het wel belangrijk om te focussen op de menselijke ervaring. In het artikel over de event trends hebben we belevenismarketing al een keer aangehaald. Hierbij draait alles om het creëren van een beleving en het ‘wow-effect’ rondom een product of merk. Bouw een echte connectie op met je doelgroep. Als we dit koppelen aan promotionele producten, dan is het belangrijk om te kiezen voor producten die passen bij die ervaring. Producten die zorgen voor een blijvende herinnering aan je merk.
6. Laat zien waar je voor staat
Een sterke propositie is belangrijk om je te blijven onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Misschien heb je al een hele sterke propositie, maar het kan een goed idee zijn om deze eens te evalueren en te kijken wat de concurrentie doet. Je (potentiële) klanten willen zien waar ze mee te maken krijgen en wat jullie als bedrijf belangrijk vinden. En dat zou tot uiting moeten komen in jullie propositie. Maar daarvoor is het uiteraard belangrijk dat je weet wie je doelgroep is. Dus misschien is het goed om eerst een stapje terug te nemen en en te kijken naar je doelgroep, om op basis daarvan te kijken naar een vernieuwde, sterke propositie.
7. Combineer online met offline marketingmiddelen
In een digitaal tijdperk is online marketing nog steeds belangrijk. Maar we zien als trend dat offline marketing meer en meer aan populariteit wint. Mensen willen iets tastbaars in handen hebben en dit zorgt er vaak voor dat de boodschap beter blijft hangen. De kracht ligt in het combineren van online en offline marketing ofwel hybride marketing. Gebruik bijvoorbeeld tastbare, promotionele producten die zorgen voor meer zichtbaarheid van je online campagne. Belangrijk is wel om er altijd voor te zorgen dat de resultaten meetbaar zijn en je bijvoorbeeld weet hoeveel bezoekers de actie heeft opgeleverd.
Nu heb je meer inzicht in de marketingtrends waar je in 2024 op kunt inspelen. Lees ook het artikel over de trends in promotiemarketing met tips die nog meer zijn toegepast op promotionele producten. Zorg ervoor dat je marketingkeuzes zijn afgestemd op de professionele verwachtingen en persoonlijke waarden van jouw medewerkers en (potentiële) klanten. Hulp nodig bij het bepalen van promotiemiddelen en/of relatiegeschenken die passen binnen de gekozen marketingstrategie? Het team van IGO Promo staat klaar om je verder te helpen.