Hoe kunnen wij je helpen? Neem contact op via sales@igopromo.nl|www.igopromo.nl

Op deze event trends in 2021 móét je inhaken!

Op deze event trends móét je in 2021 inhaken

Afgelopen jaar is een jaar geweest met veel grote veranderingen. En dat hadden we vooraf natuurlijk nooit kunnen bedenken. Evenementen konden ineens niet meer ‘offline’ plaatsvinden. En daarom zijn veel organisatoren op zoek gegaan naar online alternatieven. Wat zijn de mogelijkheden voor het organiseren van events? Hoe kun je je doelgroep aan je merk of product blijven verbinden? In dit artikel kijken we naar de belangrijkste event trends voor 2021 waarop je móét inhaken.

Van offline naar online events

Door het gebrek aan capaciteit en het verbod op samenkomsten zijn veel evenementen afgelopen jaar overgegaan op een online variant. Denk aan virtuele beurzen, online open dagen, festivals, concerten en netwerkevenementen. Bepaalde onderdelen van een evenement kunnen ook heel goed online gefaciliteerd worden en dat brengt zelfs nieuwe kansen met zich mee. Zo ben je niet meer gebonden aan de capaciteit van een locatie. Iedereen kan vanuit de eigen huiskamer of werkplek deelnemen aan het online event. De deelnemers hebben bovendien de mogelijkheid om direct feedback te geven tijdens een online evenement. De ontwikkeling van offline naar online events zal zich de komende tijd nog doorzetten, een kans om als bedrijf gebruik te maken van de mogelijkheden van het online kanaal

Tip: ga je een online evenement organiseren? Verras de deelnemers van je evenement vooraf of achteraf met bedrukte promotieartikelen. Zo combineer je een online evenement met iets tastbaars en zo zorg je meteen voor een stukje branding!

Hybride events: offline & online combineren

De volgende event trend die we gaan zien is de combinatie van de voordelen van een online evenement met de persoonlijke aanpak van een live event. Dit worden ook wel ‘hybride events’ genoemd. Misschien kunnen bepaalde deelnemers niet aanwezig zijn bij het fysieke evenement vanwege hun gezondheid, de veiligheid of vanwege de te grote reisafstand of beperkte capaciteit van de locatie. Hybride events geven hen, naast de fysieke locatie, de mogelijkheid om online te kunnen aansluiten. Op die manier kan toch iedereen aanwezig zijn!

De opkomst van kleinere events

Op dit moment is het nog de vraag of grotere evenementen dit jaar fysiek plaats kunnen gaan vinden. Dat is ook één van de redenen waarom kleinschalige evenementen waarschijnlijk een toevlucht zullen nemen. Meerdere evenementen per jaar in plaats van één groot jaarlijks evenement. Denk bijvoorbeeld aan een roadshow concept met een klein evenement op verschillende plekken. En ook deze kleinere events kunnen geheel of gedeeltelijk virtueel plaatsvinden. Zorg bijvoorbeeld voor een livestream zodat iedereen die geïnteresseerd is mee kan kijken. Daarnaast zien we de speciaalbierfestivals en foodfestivals terugkomen. Lokale, kleinschalige evenementen voor de echte fijnproevers.   

Tip: kijk hoe je je kleinere evenement kunt branden met de juiste promotieartikelen. Voorzie de medewerkers van bedrukte caps en shirts. En kijk ook eens naar de zero waste cup bekers om jouw evenement plasticvrij te maken. Zo denk je ook nog aan het milieu.

Belevenismarketing krijgt nog meer de focus

Er zal dit jaar ook een sterkere focus op belevenismarketing te zien zijn ofwel het creëren van een beleving en het ‘wow-effect rondom een product of merk. De belevenis zorgt ervoor dat het publiek echt een connectie opbouwt met een merk. Maar omdat merken momenteel niet fysiek aanwezig kunnen zijn op grotere evenementen, moeten ze op zoek naar andere manieren om de connectie aan te gaan met de relevante doelgroep. Dit kan door gebruik te maken van de mogelijkheden van het online kanaal of door middel van kleine, lokale merkactivaties. Denk aan de opkomst van foodtrucks, festivals via livestream en lokale concerten met een kleiner publiek.

Tip: probeer te bedenken hoe je publiek op een andere manier in aanraking kan komen met je merk. Een voorbeeld is een actie tijdens een radiouitzending of podcast waarbij je merchandise met een mooie opdruk weggeeft. Zo kun je mensen kennis laten maken met je merk én zorgen een blijvende herinnering.

Virtuele teamuitjes: medewerkers verbinden

Het is in deze tijd belangrijk om na te denken hoe je de verbinding met je medewerkers en hoe je ze kunt motiveren en dat doen veel bedrijven ook. Teamuitjes en borrels moeten voorlopig nog even virtueel plaatsvinden en ook daar gaan bedrijven steeds creatiever mee om. Denk aan een virtuele pubquiz, karaoke of escape room. Maar het coronapakket is ondertussen ook een begrip geworden met bijvoorbeeld een bedrukte mok en/of warme trui met logo als bedankje voor de inzet van de afgelopen tijd. Dat zorgt meteen voor een goede interne branding. Lees voor meer tips ook het artikel ‘Hoe houd je je medewerkers tevreden tijdens corona?’.

Giveaway trends

Als we kijken naar de event trends op het gebied van giveaways, komen de persoonlijke beschermingsmiddelen als duidelijke trend naar voren. Zo kun je bijvoorbeeld mondkapjes bedrukken of handgel laten bedrukken met logo. Maar gadgets voor het inrichten van het thuiskantoor, zoals een muismat of een mok met logo, zijn ook in trek. De persoonlijk bedrukte geschenksets, die bij de mensen thuis kunnen worden afgeleverd, voegen daar nog een nieuwe dimensie aan toe. Een echt persoonlijk cadeau, bij de mensen thuis afgeleverd. Tenslotte is gezondheid dit jaar een belangrijk thema op het gebied van giveaways. Denk aan een lunchpot met opdruk zodat je logo overal meereist en je mensen stimuleert om gezond te lunchen.

Dit waren een aantal belangrijke event trends waar je als bedrijf op kunt inspelen. Kijk hoe je gebruik kunt maken van de verschillende mogelijkheden om echt een indruk achter te laten bij je doelgroep.

Door | 2021-03-01T14:07:59+01:00 13 januari 2021|