Hoe kunnen wij je helpen? Neem contact op via sales@igopromo.nl|www.igopromo.nl

Op deze event trends móét je in 2022 inhaken

Afgelopen jaar is een jaar geweest waarin we nog steeds te maken hebben gehad met de ‘naweeën’ van corona. Veel evenementen konden nog steeds niet ‘offline’ plaatsvinden. En daarom waren veel organisatoren in de evenementenbranche genoodzaakt om ze te annuleren of op zoek te gaan naar online alternatieven. Dit jaar mogen we weer volop los met ‘offline’ evenementen. Wat zijn nu de beste mogelijkheden voor het organiseren van events? Wat zijn de huidige ontwikkelingen in de evenementenbranche waarvan we kunnen leren? Hoe kun je je doelgroep aan je merk of product blijven verbinden? In dit artikel kijken we naar de belangrijkste event trends voor 2022 waarop je móét inhaken.

Van offline naar online events

Door het gebrek aan capaciteit en het verbod op samenkomsten zijn veel evenementen afgelopen jaar overgegaan op een online variant. Denk aan virtuele beurzen, online open dagen, festivals, concerten en netwerkevenementen. Bepaalde onderdelen van een evenement kunnen ook heel goed online gefaciliteerd worden en dat brengt zelfs nieuwe kansen met zich mee. Zo ben je niet meer gebonden aan de capaciteit van een locatie. Iedereen kan vanuit de eigen huiskamer of werkplek deelnemen aan het online event. De deelnemers hebben bovendien de mogelijkheid om direct feedback te geven tijdens een online evenement. Ondanks dat evenementen weer offline mogen plaatsvinden, kan het dus nog steeds interessant zijn om evenementen geheel of gedeeltelijk online te organiseren.

Tip: ga je een online evenement organiseren? Verras de deelnemers van je evenement vooraf of achteraf met bedrukte promotieartikelen. Zo combineer je een online evenement met iets tastbaars en zo zorg je meteen voor een stukje branding!

Hybride events: offline & online combineren

De volgende event trend die we zien is de combinatie van de voordelen van een online evenement met de persoonlijke aanpak van een live event. Dit worden ook wel ‘hybride events’ genoemd. Misschien kunnen bepaalde deelnemers niet aanwezig zijn bij het fysieke evenement vanwege hun gezondheid, de veiligheid of vanwege de te grote reisafstand of beperkte capaciteit van de locatie. Hybride events geven hen, naast de fysieke locatie, de mogelijkheid om online te kunnen aansluiten. Op die manier kan toch iedereen aanwezig zijn!

De opkomst van kleinere events

Door te kiezen voor meerdere, kleinere evenementen per jaar in plaats van één groot jaarlijks evenement zorg je voor zichtbaarheid op meerdere momenten. Denk bijvoorbeeld aan een roadshow concept met een klein evenement op verschillende plekken. Maar dit kun je ook doen met een zakelijk evenement. Een roadshow waarin je je product op verschillende plekken in Nederland presenteert. En ook deze kleinere events kunnen geheel of gedeeltelijk virtueel plaatsvinden. Zorg bijvoorbeeld voor een livestream zodat iedereen die geïnteresseerd is mee kan kijken. Daarnaast zijn de speciaalbierfestivals en foodfestivals weer helemaal terug. Lokale, kleinschalige evenementen voor de echte fijnproevers.

Tip: kijk hoe je je kleinere evenement kunt branden met de juiste promotieartikelen. Voorzie de medewerkers van bedrukte caps en shirts. En kijk ook eens naar de zero waste cup bekers om jouw evenement plasticvrij te maken. Zo denk je ook nog aan het milieu.

Belevenismarketing krijgt nog meer de focus

Er is dit jaar ook een sterkere focus op belevenismarketing te zien ofwel het creëren van een beleving en het ‘wow-effect’ rondom een product of merk. De belevenis zorgt ervoor dat het publiek echt een connectie opbouwt met een merk. Dit kan door extra verrassende elementen toe te voegen aan het evenement die zorgen voor een extra beleving of door middel van kleine, lokale merkactivaties. Denk aan de opkomst van foodtrucks, festivals via livestream en lokale concerten met een kleiner publiek.

Tip: probeer te bedenken hoe je publiek op een andere manier in aanraking kan komen met je merk. Een voorbeeld is een actie tijdens een radiouitzending of podcast waarbij je merchandise met een mooie opdruk weggeeft. Zo kun je mensen kennis laten maken met je merk én zorgen een blijvende herinnering.

Teamuitjes: medewerkers ‘opnieuw’ verbinden

Teamuitjes en borrels hebben een hele tijd virtueel plaatsgevonden en misschien hebben sommige medewerkers elkaar tijdens de coronatijd helemaal nog niet in het ‘echt’ gezien. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat ze weer ‘opnieuw’ met elkaar verbonden zijn en het teamgevoel weer terug te brengen. Dit kun je onder andere doen door het organiseren van teamuitjes. Denk aan een pubquiz, karaoke of escape room. Geef ze aan het einde van de activiteit een leuk pakket met bijvoorbeeld een bedrukte mok en/of warme trui met logo als bedankje voor de inzet van de afgelopen tijd. Dat zorgt meteen voor een goede interne branding.

Giveaways blijven populair

Als bedrijf ben je door corona misschien wat minder vaak in de kijker geweest bij je (potentiële) klanten. En dat zorgt ervoor dat giveaways extra populair zijn op evenementen. Denk bijvoorbeeld aan goodiebags die onderdeel kunnen uitmaken van een succesvolle marketingstrategie. Lees hiervoor ook onze tips voor goodiebags als optimaal promotiemiddel. Door de afgelopen tijd zijn giveaways die te maken hebben met sport en gezondheid een echte trend in de evenementenbranche. Denk bijvoorbeeld aan een lunchpot met opdruk voor een gezonde lunch of een waterfles met logo voor extra hydratatie.

Dit waren een aantal belangrijke event trends en ontwikkelingen waar je als bedrijf op kunt inspelen. Kijk hoe je gebruik kunt maken van de verschillende mogelijkheden om echt een indruk achter te laten bij je doelgroep.

Door | 2022-09-23T10:31:53+02:00 26 augustus 2022|