Hoe kunnen wij je helpen? Neem contact op via sales@igopromo.nl|www.igopromo.nl

Rebranding: lees deze praktische tips

Ben je aan het overwegen om je merk letterlijk en figuurlijk een opfrisbeurt te geven? Als merk kun je bijna niet achterblijven om een keer te veranderen. Misschien voelt je huisstijl gedateerd aan of is je doel om een nieuw imago te creëren. Door middel van het bedrukken van logo’s op promotieartikelen wordt IGO Promo vaak betrokken bij een rebranding. Maar dat is slechts één van de onderdelen in het proces. Een goede rebranding strategie is noodzakelijk voor een succesvol resultaat. Om je op weg te helpen geven we in dit artikel een aantal praktische rebranding tips.

Wat is rebranding?

Allereerst is het goed om te weten wat rebranding precies inhoudt. Dit gaat vaak namelijk verder dan het aanpassen van de huisstijl zoals het logo of de vormgeving van de website. Het kan namelijk ook gaan om een ingrijpende wijziging zoals een nieuwe merknaam. Het doel van een rebranding is het heruitvinden of herpositioneren van je merk. Eigenlijk een soort ‘renovatie’ zodat je merk klaar is voor de toekomst!

De voordelen van rebranding

Misschien is in de loop van de tijd de strategie, visie en/of missie van het bedrijf veranderd. Met behulp van rebranding kun je ervoor zorgen dat je merk hierop aansluit. Wanneer je dit op de juiste manier aanpakt, kan het bovendien zorgen voor een echte boost van je merk. Het is een goede aanleiding om je merk opnieuw onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Je kunt bovendien klanten aantrekken die passen bij je vernieuwde merk ofwel een nieuwe doelgroep aanspreken. Daarnaast kan het ook een bijdrage leveren aan een nieuw en verbeterd imago. Je laat zien dat je als bedrijf een (positieve) ontwikkeling doormaakt. Meer dan genoeg redenen dus om te kiezen voor een rebranding.

Het is een goede aanleiding om je merk opnieuw onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Je kunt bovendien klanten aantrekken die passen bij je vernieuwde merk ofwel een nieuwe doelgroep aanspreken.

Bepaal je merkidentiteit

Voor de rebranding is het allereerst belangrijk dat je weet wat jouw merk echt, betrouwbaar en onderscheidend maakt ofwel: wat is je merkidentiteit? Waarom moeten potentiële klanten voor jouw bedrijf kiezen en niet voor je concurrent(en). Wie ben je als merk en als bedrijf? De merkidentiteit is gebaseerd op de missie, visie en de kernwaarden van je onderneming. Het is dus belangrijk dat deze op elkaar aansluiten.

rebranding

Bedenk wat je nodig hebt

Is je merkidentiteit duidelijk en heb je bepaald welk doel je voor ogen hebt met de rebranding? Dan kun je vervolgens bedenken wat je nodig hebt om je doel te bereiken. Hoe ingrijpend zal de verandering zijn? Gaat het enkel om een subtiele rebranding of heb je een nieuw logo nodig? Is een nieuwe huisstijl voldoende of heeft je bedrijf ook een nieuwe naam nodig? Ga je wel of geen slogan toevoegen aan het logo of de website? Denk voordat je start goed na over deze vragen of laat je adviseren door een specialist over de beste rebranding strategie.

Maak een inventarisatie van al je merkdragers

Maak een overzicht van al je huidige merkdragers. Wees kritisch welke merkdragers je wel of niet meer denkt te gaan gebruiken. Tegenwoordig maakt bijvoorbeeld niet ieder bedrijf meer gebruik van visitekaartjes. Vraag jezelf daarom af of je deze opnieuw wilt laten printen met je nieuwe logo erop. En bedenk ook welke nieuwe merkdragers je wilt toevoegen om de rebranding onder de aandacht te brengen. Denk bijvoorbeeld aan een waterfles met logo, shirts met logo of een bluetooth box. Doe vooral wat bij jouw bedrijf past en wat waarde toevoegt aan je merk. Er is geen standaard checklist voor een rebranding. Lees ter inspiratie ook de case study van Kapsalon Haarfijn als voorbeeld wat een kapperszaak allemaal nodig heeft. 

Bepaal waar je vernieuwde merk zichtbaar zal zijn

Naast een inventarisatie van je merkdragers, is het ook belangrijk om te kijken waar je hernieuwde merk zichtbaar zal zijn. Bekijk je website eens kritisch om te zien wat hier allemaal vernieuwd mag worden. Gaat het enkel om een aanpassing van het logo of is er sprake van een nieuw kleurenschema? Pas dit dan op iedere pagina aan. Is er sprake van een nieuwe tone-of-voice (een manier om je klanten aan te spreken)? Zorg er dan voor dat alle content op je website hierop aansluit. Op die manier kun jij écht de doelgroep aanspreken.

Zorg er dan voor dat alle content op je website hierop aansluit. Op die manier kun jij écht de doelgroep aanspreken.
brand identity

Laat de designs maken

Heb je een designer in huis? Dan kun je er natuurlijk voor kiezen om deze in te schakelen voor het maken van de designs voor de rebranding. Je kunt ook een externe professionele designer of een bureau inschakelen. Voor een succesvol resultaat is het wel belangrijk dat degene die het design gaat ontwikkelen volledig op de hoogte is van de merkidentiteit en het doel van de rebranding.

Ontwikkel een brandguide en een styleguide

Om de rebranding op de juiste manier neer te zetten en er ook voor te zorgen dat iedereen die betrokken consistent communiceert, is het van belang om een brandguide en een styleguide te (laten) ontwikkelen. Een brandguide is een boekje of pdf waarin alle regels en afspraken rondom het gebruik van een merk staan omschreven. Een styleguide bevat de uitwerking van je beelden. Bekijk de 21 voorbeelden in het artikel van HubSpot om een indruk te krijgen hoe een brandguide eruit zou kunnen zien.

Om de rebranding op de juiste manier neer te zetten en er ook voor te zorgen dat iedereen die betrokken consistent communiceert, is het van belang om een brandguide en een styleguide te (laten) ontwikkelen.

Informeer iedereen binnen het bedrijf over de rebranding

De interne communicatie is een onderdeel waar niet altijd aan gedacht wordt bij een rebranding, terwijl dat eigenlijk de basis vormt voor je marketing en communicatie. Want wanneer intern iedereen het merk goed weet over te brengen, zorg je automatisch voor een sterker merk naar buiten toe. Informeer je medewerkers over de rebranding met behulp van een presentatie en/of een e-mail. Stuur ze een leuk product met het nieuwe logo en een kaartje met een toelichting en hang een nieuw spandoek op kantoor. Je kunt als werkgever ook investeren in de interne branding zoals een muismat met logo, mokken met opdruk en nieuwe pennen met logo. En denk ook aan het communiceren van je hernieuwde merk aan klanten en relaties. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van een nieuwsbrief, bericht(en) op social media, een persbericht en/of advertentie.

merkidentiteit

Kies een moment om het naar buiten te brengen

Nu het intern gecommuniceerd is, kun je ook een moment kiezen om je hernieuwde merk naar buiten te brengen. Dat kan natuurlijk het letterlijke moment zijn, maar probeer goed na te denken of dit voor jouw bedrijf het meest handige moment is. Doe je dit tijdens een rustige periode of ‘high season’? Of juist met de start van een nieuw jaar of kwartaal? Kondig het in ieder geval duidelijk aan. Laat niet alleen je nieuwe naam en/of logo zien, maar omschrijf de reden voor de rebranding. Zo spreek je meteen de doelgroep aan. Je kunt je doelgroep ook nieuwsgierig maken met behulp van een teaser voordat je de volledige rebranding lanceert.

Koppel een actie aan je rebranding

Bedenk een leuke weggeefactie om je rebranding extra kracht bij te zetten. Laat bijvoorbeeld een leuke gadget bedrukken met logo. Geef dit weg als gratis presentje bij iedere bestelling of bij het afnemen van een bepaalde dienst. Of deel promotionele producten met je nieuwe logo uit op straat om extra publiek naar je winkel te trekken. Zorg ervoor dat het promotionele producten zijn die ze in het dagelijks leven vaak zullen gebruiken om het effect van je rebranding nog meer te vergroten. Op die manier zorgen de ontvangers namelijk voor extra zichtbaarheid van je vernieuwde merk!

Hulp nodig bij het kiezen van je logodragers?

Heb je hulp nodig bij het kiezen van de juiste promotionele producten ter ondersteuning van je rebranding? De specialisten van IGO Promo helpen je daar graag bij. Neem contact met ons op en wij gaan samen met jou op zoek naar de best passende producten zodat je bedrijf opvalt bij de juiste doelgroep.

Met behulp van bovenstaande rebranding tips kun jij een succesvolle indruk maken met je vernieuwde merk!

Door | 2021-11-17T10:29:19+01:00 9 november 2021|