Het geven van relatiegeschenken is in verschillende culturen ingeburgerd. Maar wat doe je wanneer je zakenrelaties hebt met bijvoorbeeld een Japans of een Egyptisch bedrijf? Uiteraard moet je dan rekening houden met de cultuurverschillen en het geven van de foute relatiegeschenken kan verregaande gevolgen hebben. Geef je het juiste geschenk, dan kan je een duurzame zakenrelatie opbouwen. Maar wat zijn nu de (culturele) valkuilen en succesfactoren van het geven van relatiegeschenken aan buitenlandse contacten?
Een gewaarschuwd mens telt voor twee
Het geven van relatiegeschenken is overal anders. Zelfs in de Westerse wereld kunnen er grote cultuurverschillen optreden. Zo krijgen we in de Benelux graag relatiegeschenken, die weliswaar niet overdreven groot of duur zijn. Het is belangrijk om bij elke buitenlandse zakenrelatie een beetje onderzoek uit te voeren.
Krijgen ze wel of niet graag een relatiegeschenk? Hoe staan ze er tegenover? Wat voor geschenk geef je vervolgens? Welke geschenken geef je zeker niet… Allemaal vragen waar je best een antwoord op kan vinden want een goed of slecht relatiegeschenk kan een zakenrelatie maken of kraken. Bovendien hebben sommige bedrijven ook een beleid wat betreft relatiegeschenken. Het is dus vrij belangrijk om op de hoogte te zijn van dat beleid.
Enkele tips:
Wees origineel
Eerst en vooral is het belangrijk origineel te zijn. Je moet vermijden dingen uit het land van de zakenrelatie te geven. Aan een Japans bedrijf custom made USB’s geven is dus niet echt origineel aangezien 85% van alle USB’s in Japan gemaakt worden. Besteed voldoende aandacht aan het geschenk en zorg ervoor dat het smaakvol is. Iets wat in vele gevallen werkt is een lokale specialiteit. Zo zullen Japanners zeer tevreden zijn met echte, typische Nederlandse streekproducten zoals stroopwafels. Chinezen verwachten dan weer een net iets luxueuzer geschenk zoals parker pennen.
Onderzoek de cultuur- en religieverschillen
Zoals eerder gezegd is het belangrijk om de cultuur van je zakenrelaties te onderzoeken. Zo wordt het geven van relatiegeschenken bij de ene cultuur juist verwacht terwijl men er bij andere culturen sceptisch tegenover staat. Daarnaast kunnen je zakenrelaties ook andere religieuze opvattingen hebben. Zorg ervoor dat je goed op de hoogte bent van deze culturele en religieuze verschillen voordat je relatiegeschenken aanschaft.
Net als bij het geven van relatiegeschenken, zijn er bij het ontvangen van relatiegeschenken ook verschillen. Zo is het in Marokko zeer onbeleefd om een zakelijk geschenk meteen te openen maar verwacht men dat je het meteen open maakt in Zuid-Amerika.
Verpakking of geen verpakking?
Ook de verpakking is een niet te verwaarlozen onderdeel van het zakelijk geschenk. De ene cultuur verwacht wel een verpakking, de andere niet. Ook de uitstraling van de verpakking is belangrijk. Zo staat een witte verpakking in vele Aziatische landen voor rouw.
Ten slotte worden er in verschillende landen ook limieten opgelegd voor de waarde van een relatiegeschenk. Zo mag een Amerikaanse werknemer geen relatiegeschenken aannemen die meer dan $25 waard zijn. Eigenlijk komt het er dus allemaal op neer om voor iedere buitenlandse zakenrelatie voldoende onderzoek uit te voeren naar de culturele en religieuze verschillen op vlak van het geven van relatiegeschenken.