Hoe kunnen wij je helpen? Neem contact op via sales@igopromo.nl|www.igopromo.nl

Bedrijfsuitje organiseren: zo pak je het extra goed aan

‘Work hard, play hard’ blijft nog altijd een belangrijk gezegde. Naast werken is het goed om plezier te blijven maken. En daar hoort op z’n tijd ook een bedrijfsuitje bij. Maar een bedrijfsuitje is niet iets dat er ‘zomaar bij hoort’. Het levert op meerdere manieren een positieve bijdrage aan de organisatie. Wat zijn de voordelen van een bedrijfsuitje en hoe organiseer je een succesvol uitje met het juiste effect? We vertellen je in dit artikel hoe je het extra goed aanpakt.

De voordelen van een bedrijfsuitje

Een bedrijfsuitje organiseren heeft heel veel voordelen. Niet alleen voor de organisatie, maar ook voor de werknemers. We zetten een aantal voordelen op een rij:

  • Teambuilding: tijdens een teamuitje leren de medewerkers elkaar op een informele en ontspannen manier kennen. Dat verbetert de relaties en sfeer op de werkvloer.
  • Motivatie: het vergroot de betrokkenheid van medewerkers en motiveert ze om weer vol nieuwe energie aan de slag te gaan. Lees meer slimme tips in het artikel over het motiveren van medewerkers.
  • Waardering: het is een goede manier om te laten zien dat je blij bent met de inzet en het harde werk van personeel.
  • Creativiteit: je stelt medewerkers bloot aan nieuwe ervaringen en een andere omgeving, wat een goed effect kan hebben op de creativiteit. 
  • Stress verminderen: even ontspannen en afstand nemen van de dagelijkse werkzaamheden, wat zorgt voor een betere werkbalans. 

De stappen voor het organiseren van een bedrijfsuitje

Genoeg goede redenen om een bedrijfsuitje te organiseren, maar hoe pak je dat goed aan? Om er zeker van te zijn dat je het goed aanpakt, is het belangrijk om de volgende stappen te doorlopen: 

  1. Het doel bepalen: wat is het belangrijkste doel van het bedrijfsuitje? Is dat bijvoorbeeld teambuilding, het belonen van de medewerkers of het vieren van een mijlpaal? Leg dat vast.
  2. Het budget vaststellen: bepaal het budget voor het bedrijfsuitje of vraag dat op bij de directie. Houd rekening met de financiële mogelijkheden van het bedrijf en de verwachte kosten.
  3. De datum en tijd bepalen + een save the date sturen: communiceer de datum en tijd tijdig met de medewerkers, zodat ze het alvast vrijhouden in de agenda’s.
  4. Activiteiten kiezen: kies activiteiten die aansluiten bij het doel van het bedrijfsuitje. 
  5. Een locatie kiezen: op basis van de eerste stappen ga je bepalen wat een geschikte locatie is voor het bedrijfsuitje.
  6. Een planning/draaiboek maken: bepaal de planning van het bedrijfsuitje en leg alles vast in een draaiboek.
  7. Vervoer regelen: regel, indien nodig, het vervoer van en naar de locatie van het bedrijfsuitje.
  8. Benodigde inkopen doen: koop alle benodigde materialen en benodigdheden voor het uitje. Denk daarbij ook aan bedrukte items zoals T-shirts met logo of een leuke goodiebag.
  9. Medewerkers informeren: zorg ervoor dat de medewerkers op de hoogte zijn van de details van het bedrijfsuitje, zoals de datum, locatie, activiteiten en eventuele benodigdheden. Of houd nog een beetje geheim wat jullie gaan doen om het extra spannend te maken.
  10. Evalueren: kijk wat er goed ging en neem de verbeterpunten mee voor het volgende bedrijfsuitje.

Verschillende soorten activiteiten

Wanneer je een bedrijfsuitje gaat organiseren, is het bepalen van de activiteiten een belangrijke stap. En om je te inspireren, zetten we verschillende soorten activiteiten op een rij:

  • Sportieve activiteiten: denk aan bowlen, kanoën, paintballen, golfen of een sporttoernooi. Een goede manier om je medewerkers in beweging te krijgen.
  • Teambuilding activiteiten: laat ze echt als team aan de slag gaan met bijvoorbeeld het oplossen van puzzels, touwtrekken of een hindernissenparcours.
  • Creatieve workshops: laat de creativiteit de vrije loop tijdens schilderen, pottenbakken of het maken van cocktails.
  • Culturele uitstapjes: samen cultuur snuiven tijdens een bezoek aan een museum, theatervoorstelling, concert of een rondleiding door een bepaalde stad.
  • Pubquiz: maak een pubquiz met aangepaste vragen over het bedrijf en de medewerkers.
  • Een borrel: lekker ontspannen met elkaar proosten op een fijne samenwerking.
  • Voor het goede doel: ga samen aan de slag voor het goede doel, denk aan het opruimen van vuilnis of het helpen van mensen in het bejaardentehuis.

Je hoeft je niet te beperken tot een bepaalde activiteit. Een combinatie van de bovenstaande activiteiten is natuurlijk ook mogelijk. Ga bijvoorbeeld overdag actief aan de slag en sluit af met een gezellige borrel. En bedenk ook of je de teambuilding activiteiten zelf gaat organiseren of het uitbesteed. Dat is ook afhankelijk van het budget.

Leuke extra’s tijdens het uitje

Het zijn vaak de extra’s die ervoor zorgen dat de medewerkers het uitje extra goed zullen onthouden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een extra persoonlijke en originele uitnodiging. Betrek het personeel en laat ze ontrafelen wat ze gaan doen tijdens het uitje. En zorg tijdens het uitje ook voor een aantal verrassingen. Dat kan variëren van een goodiebag tot entertainment. De aankleding van het evenement levert ook een belangrijke bijdrage aan de beeldvorming. Denk aan de kleinste details, zoals bedrukte ballonnen en petten met logo. Op die manier draagt het uitje ook nog eens indirect bij aan je interne branding. Laat tot slot de dag en/of avond vastleggen door een fotograaf of videograaf. Op die manier kan iedereen nog even terugkijken op een geslaagd uitje!

Ga je een bedrijfsuitje organiseren en heb je bedrukte artikelen nodig? Wij inspireren je graag en denken mee over de perfecte aanvulling voor je uitje. 

Door | 2024-04-03T10:30:49+02:00 13 maart 2024|