Het jaar gaat vaak sneller dan je denkt. In no-time starten we weer aan een nieuw jaar. Het is daarom goed om even stil te staan bij de huidige status van het marketingbudget. Zijn er mogelijkheden om het budget in de laatste maanden optimaal te benutten? En hoe doe je dat? In dit artikel helpen we je op weg.
Waarom je marketingbudget optimaal inzetten aan het einde van het jaar?
Er zijn verschillende redenen waarom het belangrijk is om goed na te denken over de inzet van je marketingbudget aan het einde van het jaar:
- Voorkomen van budgetverlies: voor veel marketeers is het belangrijk om ervoor te zorgen dat ze volgend jaar weer voldoende marketingbudget toegekend krijgen.
- Voorbereiden op volgend jaar: wanneer je je budget strategisch inzet, kan het helpen bij de voorbereidingen voor de projecten en initiatieven van volgend jaar.
- Versterken van jaarprestaties: het geeft je de mogelijkheid om je marketing een extra zetje te geven en de jaarprestaties een boost te geven.
Huidige status goed in kaart brengen
Een belangrijke stap om je marketingbudget optimaal te benutten aan het einde van het jaar, is het goed in kaart brengen van de huidige status van het budget. En dat houdt meer in dan alleen de hoogte van het marketingbudget in cijfers. We zetten een aantal inzichten op een rij die daar een goede bijdrage aan leveren:
- Overzicht van je huidige marketingcampagnes: welke campagnes lopen er en wat zijn de verwachte resultaten? Zijn er campagnes die nog niet presteren zoals verwacht?
- Return on Investment (ROI) van eerdere campagnes: welke campagnes zijn dit jaar het meest succesvol geweest? Kijk ook naar de afzonderlijke prestaties van verschillende kanalen.
- Overzicht van toekomstige campagnes / beurzen: welke acties komen er volgend jaar aan en wat zijn de verwachte kosten?
- De huidige status van kantoorartikelen: kantoorartikelen met logo dragen bij aan de interne branding. Heb je voldoende voorraad of is er behoefte aan nieuwe kantoorartikelen? Lees hiervoor ook de slimme tips voor je kantoorartikelen.
- Resterend marketingbudget: hoeveel budget is er nog beschikbaar tot het einde van het jaar? Zijn bepaalde kostenposten dit jaar lager uitgevallen dan begroot?
Het budget effectief inzetten: tips
Nu je een goed beeld hebt van de huidige status, kun je gaan kijken hoe je het resterende marketingbudget effectief inzet. We geven een aantal praktische tips die je daarbij helpen.
Tip 1: investeer in kantoorartikelen en promotiematerialen die het hele jaar bruikbaar zijn
Denk slim na over de kantoorartikelen en promotiematerialen die je inkoopt. Zo zijn er producten waarmee je het hele jaar door goed zichtbaar bent zoals herbruikbare notitieboekjes en jaarplanners met jouw logo. Lees ook het artikel over duurzame promotie, met nog meer tips voor producten die lang meegaan.
Tip 2: krijg inzichten door slim te experimenteren
Heb je marketingbudget over? Gebruik het dan om te experimenteren met verschillende marketingkanalen of campagnestrategieën waar je nog niet eerder in hebt geïnvesteerd. Gebruik dit resterende budget om nieuwe tactieken uit te testen, zoals advertenties op opkomende sociale media platforms, influencer marketing, direct mailings of het inzetten van nieuwe content formats zoals podcasts of video’s.
Tip 3: zet extra in op medewerkerstevredenheid & klantloyaliteit
Kijk of je extra marketingbudget kunt inzetten om je klanten, werknemers en/of relaties tevreden te houden. Pak bijvoorbeeld extra uit met eindejaarsgeschenken of bedenk een leuke eindejaarsactie voor je trouwe klanten zoals exclusieve kortingen of een bedankcampagne.
De planning voor volgend jaar
Waarschijnlijk ben je richting het einde van het jaar ook al druk bezig met het ontwikkelen van de marketingplannen voor volgend jaar. Dit is hét moment om niet alleen te kijken naar de grote lijnen, maar ook naar de details die je team en processen soepel laten verlopen. Denk bijvoorbeeld aan het budgetteren van bedragen voor zaken zoals kantoorartikelen en promotiematerialen voor sales. Door intern te inventariseren waar medewerkers behoefte aan hebben, speel je gerichter in op de wensen.
Naast interne benodigdheden is het ook van belang om in deze periode de lopende samenwerkingen met externe leveranciers onder de loep te nemen. Evalueer de prestaties van je huidige partners en bepaal of ze voldoen aan de verwachtingen en doelstellingen die jullie hebben gesteld. Denk hierbij aan leveranciers van marketingtools, bureaus voor creatieve ondersteuning, en platforms voor betaalde advertenties of contentcreatie.
Heb je hulp nodig bij het inkopen van bedrukte kantoorartikelen en promotiematerialen? Dankzij meer dan 75 jaar ervaring weten wij welke producten goed aansluiten bij jouw wensen én doelgroep.