Hoe kunnen wij je helpen? Neem contact op via sales@igopromo.nl|www.igopromo.nl

Zo promoot je je bedrijf tijdens sportevenementen!

De Tour de France, het EK vrouwenvoetbal, de Dutch Grand Prix, het WK voetbal: dit jaar zit vol van de grote sportevenementen. Leuk om als supporter aanwezig te zijn, maar ook ideale gelegenheden om je bedrijf in de kijker te zetten. Waarom is het zo interessant om je bedrijf te promoten tijdens sportevenementen? En hoe kun je dat als bedrijf het beste aanpakken? We vertellen je er in dit artikel alles over.

De sportevenementen in 2022

Er zijn veel sportevenementen die in 2022 plaatsvinden. Een kleine greep uit deze evenementen in chronologische volgorde:

  • Tour de France: 1 tot 17 juli, start in Kopenhagen
  • EK vrouwenvoetbal: 6-31 juli in Engeland
  • Dutch Grand Prix: 4 september in Zandvoort
  • WK voetbal: 21 november – 18 december in Qatar
Sportzomer - formule 1

Waarom je bedrijf promoten tijdens een sportevenement?

Wanneer je je bedrijf promoot tijdens een sportevenement, zet je jezelf op een sportieve manier in de kijker. Je verbindt sport aan je merk en dat geeft een goed signaal af. Voor de grotere sportevenementen geldt bovendien dat je een groot bereik hebt. Denk aan de mensen die de wedstrijden bekijken, de berichten op social media en de zoekopdrachten in Google. We lichten dit toe aan de hand van een aantal voorbeelden:

De kijkcijfers

Het vorige WK voetbal in 2018 was volgens onderzoek van Nielsen het beste bekeken WK ooit. Meer dan 3,5 miljard mensen over de hele wereld hebben gezien hoe Frankrijk er met de Wereldcup vandoor ging. De finale was de best bekeken wedstrijd met 1,12 miljard kijkers, waarvan 3 miljoen mensen uit Nederland. En dit terwijl Oranje zelf afwezig was tijdens dit WK in 2018. De Tour de France wordt jaarlijk ook goed bekeken met ongeveer 20 miljoen kijkers per etappe tijdens de Tour de France in 2021. Tijdens de laatste Dutch Grand Prix in 2021 hebben ongeveer 3 miljoen kijkers in Nederland de wedstrijd bekeken. 

Populariteit op social media

Naast de kijkcijfers, wordt er op social media ook veel gesproken over de verschillende sportevenementen. En daar kun je als bedrijf ook van profiteren als je bijvoorbeeld een leuke actie bedenkt rondom het evenement en deze deelt via social media. Ter vergelijking: het WK in 2018 was ook het meest populaire WK ooit op social. Het heeft volgens het onderzoek van Nielsen in totaal meer dan 7,5 biljoen impressies (waarvan 2,3 biljoen op Facebook) en 979 miljoen likes, shares en reacties op FIFA gerelateerde content gegenereerd.

Zoekopdrachten in Google

Rondom bepaalde sportevenementen wordt er ook heel vaak informatie gezocht via Google. En daar kun je als bedrijf gebruik van maken. In de onderstaande grafiek van Google Trends is de piek rond de Tour de France goed te zien. 

Grafiek zoekvolume Tour de France
Bron: Google Trends

Hetzelfde geldt voor de Formule 1 in Zandvoort: 

Grafiek zoekvolume Formule 1 Zandvoort
Bron: Google Trends

Denk naast de zoekopdrachten rondom het sportevenement ook aan bepaalde producten die gezocht worden om onze helden aan te moedigen tijdens de verschillende sportevenementen, zoals ‘oranje producten’, ‘WK artikelen’ of ‘Max Verstappen petten’. Waarom zou je als bedrijf niet iets doen om je bedrijf te promoten met deze producten?

Tijdig een campagne bedenken

Start tijdig met het bedenken van je campagne voor het sportevenement. Zeker tijdens de grotere sportevenementen, zullen veel bedrijven inhaken en je wilt wel opvallen in de menigte. Door middel van een unieke campagne steun je niet alleen de sporters die meedoen, maar zorg je ook voor extra zichtbaarheid voor jouw bedrijf.

Mogelijkheden voor sportpromotie

Er zijn verschillende manieren waarop je je campagne rondom een sportevenement kunt inrichten. Allereerst is het belangrijk om te bepalen wat het doel is van je campagne. Wil je bezoekers op je website genereren? Gaat het puur om zichtbaarheid van je merk? Of wil je meer verkopen genereren? Aan de hand van je doelstelling kun je gaan bedenken hoe je je campagne gaat inrichten. Om je te inspireren zetten we een aantal mogelijkheden voor sportpromotie op een rij:

  • Word sponsor van het evenement: wanneer je sponsor van het evenement of van de sporters bent, kom je als bedrijf ook regelmatig in beeld. Denk aan het logo op de t-shirts en langs de omheining van de sportvelden. 
  • Bedenk een speciale kortingsactie: denk bijvoorbeeld aan een bepaalde korting bij een aantal doelpunten van Oranje.
  • Organiseer een poule: laat mensen raden wat de uitslag van de wedstrijden gaat worden. En als je het nog groter wilt maken, kun je een poule organiseren met prijzen voor de winnaars. 
  • Bedenk een origineel product: we kennen allemaal de bekende WK wuppies van de Albert Heijn, het brulshirt van de Blokker en het Roy Donders juichpak van de Jumbo nog wel. Houd een brainstorm en bedenk zelf een origineel product voor je sportpromotie
  • Geef producten weg: geef gratis producten met logo weg aan je klanten. Denk aan bedrukte shirts, zonnebrillen of petten met logo die ze tijdens de wedstrijden kunnen dragen. Je kunt deze producten ook weggeven bij aankoop voor een bepaald bedrag. Zo genereer je niet alleen extra omzet, maar krijg je ook meer naamsbekendheid.

Zorg voor zichtbaarheid van je actie 

Heb je een goede actie rondom een sportevenement bedacht? Zorg dan ook voor voldoende zichtbaarheid. Zet een campagnepagina op binnen je website waar direct duidelijk is wat de actie inhoudt. Kijk verder wat de juiste kanalen zijn voor je doelgroep om de actie te promoten. Denk aan je nieuwsbrief, de wekelijkse of maandelijkse folder, advertenties op social media en / of in Google. Of deel de producten uit op bepaalde plekken waar jouw doelgroep komt.

Zelf een sportevenement organiseren?

Organiseer je zelf een sportevenement? Dan is het ook belangrijk om voldoende aandacht te schenken aan de promotie. In het promoten van een festival kun je een aantal tips lezen die je ook goed kunt toepassen voor het promoten van het sportevenement. Maak voor het evenement ook gebruik van bedrijven die het evenement willen sponsoren. En voor extra promotie rondom het sportevenement kun je ook een leuke actie bedenken met bijvoorbeeld giveaways met het logo van het evenement erop. 

Met behulp van de bovenstaande tips kun je aan de slag om je campagne rondom één of meer sportevenementen in 2022 te bedenken, zodat we met zijn allen onze sporters kunnen aanmoedigen!

Door | 2022-07-08T14:05:04+02:00 6 juli 2022|